Jubelen blandt chauffører og vesteuropæiske fagforeninger var stor, da EU i 2020 vedtog Vejpakken med en lang række skrappe regler om løn, arbejdsvilkår og fair konkurrence for chauffører, der kører lastbiler, busser, varebiler over grænser i Europa.
Omvendt var raseriet stort blandt transportvirksomheder, speditører og regeringer i Østeuropa. Og knap var blækket tørt på den nye europæiske lovgivning, før Litauen, Bulgarien, Rumænien, Cypern, Ungarn, Polen, Estland, Letland og Malta anlagde en række sager ved EU-domstolen for at få annulleret 15 af Vejpakkens forbedringer.
Nu er dommene faldet. Og en enkelt af reglerne står derfor til at blive annulleret. Det er en regel, der skal hindre såkaldte postkasseselskaber. Reglen har siden 2022 betydet, at lastbiler skal hjem til deres registreringsland hver ottende uge. En dyr manøvre, hvis eksempelvis en dansk vognmand har oprettet et datterselskab i Bulgarien for at udnytte billig arbejdskraft.
Læs meget mere om 3F Transports arbejde med reglerne i EU’s vejpakke og hvad de betyder for chauffører og vognmænd her: Da vejvrede blev til fair transport i EU – 3F Transport
Fagbevægelsen forventer hullet lappet
3F Transport og ETF (Europæisk Transportarbejderforbund) er naturligvis stærkt utilfredse med dommen og kræver alternative indgreb mod postkasseselskaber.
– Reglen om, at lastbiler skal hjem hver ottende uge, var et meget markant indgreb mod postkasseselskaber, der etableres i Østeuropa, imens ejerne reelt driver forretning fra Nord- og Vesteuropa. For eksempel Danmark. Jeg går ud fra, at man nu vil indlede et arbejde for, hvordan man så vil sikre, at de her postkasseselskaber ikke bliver brugt, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.
I ETF lyder samme toner.
– Det er nu op til EU-kommissionen at lappe hullet. Enten ved at genindføre reglen i en gennemarbejdet og lovlig form eller ved alternative regler, der virker lige så godt, lyder det i en pressemeddelelse fra ETF.
Se meldingen fra ETF her: https://www.etf-europe.org/cjeu-verdict-on-return-of-vehicle-greenlights-letterbox-companies-etf-calls-on-the-commission-to-take-action/
På den anden side glæder både 3F Transport og Europæisk Transportarbejderforbund sig over, at resten af de stærke regler i EU’s Vejpakke står uantastet efter domsafsigelsen ved EU-domstolen. For det betyder, at ingen af EU’s medlemslande længere har nogen undskyldninger for ikke at leve op til reglerne og kontrollere dem.
Også vognmændene ærgrer sig
Også vognmændene i DTL, Dansk Transport & Logistik ærgrer sig over dommen. Men her hæfter underdirektør Ove Holm sig netop ved, at dommene stadfæster lovligheden af resten af reglerne.
– Domstolen har så at sige slået søm i Vejpakken, som nu bliver hængende til gavn for både chauffører og nationale vognmænd. Domstolen har dermed anerkendt, at EU’s lovgivere med mobilitetspakken søgte at finde en ny balance mellem de forskellige involverede interesser, siger Ove Holm.
Se meldingen fra DTL og de nordiske vognmænd her: https://dtl.eu/nyheder-og-presse/nyheder/eu-domstolen-har-slaet-som-i-omstridt-vejpakke
Vejpakken består blandt andet af regler om, hvordan østeuropæiske chauffører skal aflønnes, når de kører i Vesteuropa. Et regelsæt 3F Transport i samarbejdet med ETF har store aktier i. Dertil kommer stærke begrænsninger på, hvor meget kørsel udenlandske lastbiler og chauffører må køre internt i andre lande og klare regler for, hvordan chauffører skal indkvarteres, når de holder weekendhvil langt væk fra hjemmet.
Flere østeuropæiske lande jubler over, at det er lykkedes at rokke ved en af reglerne i Vejpakken.
– Afgørelsen er en vigtig sejr, der sikrer den fri bevægelighed i EU’s indre marked, siger Litauens transportminister Marius Skoudis til EU-mediet Politico.