I 2016 satte 3F Transport gang i det, der skulle være et toårigt projekt. To konsulenter skulle køre land og rige rundt for at tegne overenskomst hos uorganiserede godsvirksomheder.
Projektet var særdeles vellykket. Det blev forlænget og har levet siden.
I dag er omkring 20.000 transport- og logistikansatte blevet dækket af en overenskomst med ordentlig løn, pension, arbejdstid, overarbejdsbetaling, frihed under uddannelse med videre som direkte konsekvens af projektet.
– Da vi gik i gang i tidernes morgen var det rent detektivarbejde. Vi skulle opfinde en fremgangsmåde og famlede i blinde, husker Jan Svanefjord.
Han er en af de i dag fem kørende konsulenter, der tegner overenskomster på gods- lager og varebilsområdet.
Overenskomstens konfliktmulighed er grundstenen
Foruden at projektet er vokset, er det også blevet meget mere struktureret. Der arbejdes efter en fast drejebog. I transportoverenskomsterne er der klare aftaler for, hvordan fagforeningen kan gå i konflikt med en virksomhed, og det virker effektivt.
– Når vi har sendt konfliktvarslerne, får vi normalt en aftale, inden det ender i konflikt. Nogle gange er det bare et dialogbrev, der skal til, fortæller Jan Svanefjord.
– Jeg tror, vi har været med til at afmystificere det at overenskomstdække. Vi skal ikke ud med røde faner eller tage medarbejderne ud af virksomhederne. Dialog er nøglen til at overenskomstdække, siger Jan Svanefjord.
Virksomhederne har ofte en CSR-politik, der kan bruges til at overbevise dem om, at ordentlige arbejdsforhold for danske kollegaer også er en del af den sociale ansvarlighed, som virksomheden gerne markedsfører sig på.
Tak, for overenskomsten
Når Jan Svanefjord og kollegaerne besøger virksomhederne, oplever de også nogle gange, at virksomhederne ganske simpelt ikke er klar over, hvad det vil sige at have en overenskomst.
– Nogle er rigtigt glade, når de får en aftale. Så slipper de for at skulle opfinde, hvor meget medarbejderne skal have i pension og så videre. Vi giver dem en drejebog.
– Men de findes også, dem der mener, at vi er ‘den røde mafia’. Og mange virksomheder ser overenskomsten som et nødvendigt unde, siger Jan Svanefjord.
I alt har 1226 virksomheder tegnet overenskomst, efter de har haft besøg af 3F Transports konsulenter og 3F afdelinger.
I takt med at projektet er vokset og blevet udvidet med flere konsulter, er der også kommet yderligere fokus på organisering i forbindelse med overenskomstdækningen.