Havnearbejdernes frihed som daglejere er unik. Her er ingen faste arbejdsdage eller fast løn.

21. maj 2024

Skrevet af Morten Hansen

Som organiserede daglejere har havnearbejdere opnået en stor frihed i deres arbejdsliv uden faste arbejdsdage. Vi tog til weekend-mønstring en forårsfredag på Esbjerg Havn.

Det emmer af fællesskab i Mønstringshuset på havnen i Esbjerg fredag eftermiddag. Luften er tyk af kammeratskab og solidaritet. Her er ingen alene, og kollegaerne har hinandens ryg.

At arbejde på havnen er et helt særligt job og en særlig livsstil. Her bestemmer man selv, hvornår og hvor meget man vil arbejde. Det faglige fællesskab og den stærke organisering er helt afgørende for den frihed, havnearbejderne har i deres arbejdsliv.

Denne fredag eftermiddag skal weekendens arbejdsopgaver fordeles blandt de fremmødte. Det klarer havnearbejderne selv.

Daglejere

Mange steder i verden er havnearbejderne daglejere med usle og usikre forhold. Men i Danmark er de daglejere på overenskomst. Det lyder måske modstridende, men det fungerer.

For på havnen er alle organiseret. Derfor står de enormt stærkt, når der skal forhandles vilkår.

– Det kan godt være, at der er store planer, men vi er et tandhjul i den maskine, og det ved vi. Og den enkelte ved, hvad det vil sige, hvis man ikke har støtten fra fællesskabet, for så har man heller ikke lønnen, siger Brian Mailand, der er formand for Landsklubben for Havne- og Terminalarbejdere og havnearbejder på Esbjerg Havn.

Der er en stor solidaritet blandt havnearbejderne, og arbejdsopgaverne fordeles, så der tages hensyn til både færdigheder og skavanker. Selvom havnearbejdernes arbejde har udviklet sig meget, siden man slæbte sække med de bare næver, er det stadig et fysisk hårdt arbejde.

– Vi får den samme timeløn, lige meget om det er ham, der sidder oppe i kranen eller ham, der står nede på kajen. Lige meget, hvad fanden vi laver, så gælder det, at på den samme båd får alle den samme løn, slår Brian Mailand fast.

Mønstringen

I dag er det Kim Jensens opgave at lede mønstringen. Han tager sine håndskrevne opgavelister og går op til en grøn tavle, hvor arbejdsopgaverne er skrevet op.

Pludselig er Mønstringshuset fyldt. Omkring 100 havnearbejdere har sat sig til rette. De faste arbejdere sidder ved de forreste borde. De er organiseret i otte femmandsgrupper, der skiftes til at vælge opgaver først.

Kim Jensen, der bedst kendes som ”Kong Kim”, kigger i papirerne, kniber øjnene sammen og lader blikket glide ud over forsamlingen. Her er påfaldende stille. Kim Jensen nikker til en, der sidder tæt på ham og rejser sig for at gå ned bag i.

Normalt får de faste hold først tildelt opgaver, herefter ’de løse’, det vil sige dem, der ikke er en del af et fast sjak. Men denne fredag er der en opgave, der kræver noget specielt.

– Er der brug for én, som kan styre kranen eller én som kan kravle op, så er det her under mønstringen, at vi får mand og opgave til at passe sammen, siger Kim Jensen.

Hvad er mønstring?

Mønstring kommer af det maritime udtryk ’at påmønstre et skib’. Det vil sige at tage hyre på en båd. I Esbjerg ringer arbejdsgiverne opgaverne ind, der skrives op på en tavle, så man i fællesskab kan fordele opgaverne. Mand og opgave skal passe sammen.
 
Hver dag er der mønstring klokken 7 og klokken 10, og fredag eftermiddag en mønstring for hele weekenden klokken 13.
 
I Esbjerg er der cirka 230 mand tilknyttet Mønstringshuset. Hver enkelt bestemmer selv, om han vil møde op til mønstring eller holde fri den pågældende dag.  
 

Friheden

En af de fremmødte til dagens mønstring er Martin Conradsen. Han har været havnearbejder i 30 år og vil ikke bytte det for noget andet job.

– En havnearbejder er en løsarbejder, der kan lide det frie liv. Vi har mange forskellige typer arbejde, og man kan vælge på dagen, om man vil arbejde og måske også, hvad man konkret vil lave. Det, jeg bedst kan lide, er, at vi arbejder udendørs. Jeg elsker at gå og kigge på vandet og være ude i den friske luft, siger Martin Conradsen.

Det er sæsonarbejde at arbejde på havnen. Nogle gange arbejder man meget, i andre perioder nyder man livet.

– Friheden gør også, at man skal være fleksibel. Og det er det, vi er på havnen. Det er helt klart vores momentum sammen med den udvikling, vi har været igennem. Der kommer hele tiden nye hjælpemidler og nye typer opgaver, som vi skal løse. Det gør, at vi er fleksible og omstillingsparate. Vi siger aldrig nej til arbejde, heller ikke når det er noget nyt, vi ikke har prøvet før, siger Martin Conradsen.

Aarhus er stadig den største havn, men Esbjerg har vokseværk. Den grønne omstilling betyder, at nye typer gods skal transporteres igennem havnen, og det giver mere arbejde.
 
Samlet er der omkring 1000 havnearbejdere i Danmark.

Den nye mand

Havnearbejder Thorbjørn Kristensen kommer med sin frokost, som han lige har købt i Mønstringshusets kantine. I dag er det et stjerneskud på ristet franskbrød med rigeligt mayonnaise.

Thorbjørn Kristensen trådte ind i Mønstringshuset for første gang i mandags. Han var kørt træt i livet som stilladsrytter, men er glad for arbejdet på havnen, der er mere afvekslende og mindre fysisk hårdt.  

– Var jeg kommet i januar, havde der ikke været noget at lave overhovedet. Men lige nu er der masser af arbejde. Det er godt, siger Thorbjørn Kristensen, der ikke endnu ikke har besluttet sig for om, han skal være fuldblodshavnearbejder eller måske søger tilbage i mere faste rammer.  

Forrest i internationale, faglige kampe

Havnearbejderne er ikke bange for at gå forrest i flere faglige kampe.

Thorbjørn Kristensen begyndte på havnen dagen før, at 44 havnearbejdere fra Esbjerg tog sammen i en bus til Berlin for at støtte den tyske fagforening IG Metals kamp for at organisere arbejderne på de tyske Tesla-fabrikker.

Foruden at støtte arbejderne i Tyskland, står Esbjergs havnearbejdere også forrest i den aktuelle sympatikonflikt mod Tesla. Svenske mekanikere vil have overenskomst og er derfor i konflikt med elbilsgiganten.

En sag, som 3F Transport støtter op om ved at sympatikonflikte.

Læs mere havnearbejdernes rolle i konflikten her: Danske havnearbejdere vil bremse for Teslaer: – Musk må bare rette ind | Fagbladet 3F

Samtidig tog en anden gruppe til Thyborøn for at hjælpe dem til at blive ordentligt organiseret, men også med havnearbejdet. I skrivende stund er to mand på vej til Thyborøn for at hjælpe med at få styr på aftaler, sikkerhed og arbejdsmiljø.

Og som om det ikke var nok, havde amerikanske havnearbejdere også brug for Esbjergs hjælp. De var nemlig i konflikt med Ørsted. Her rejste tillidsrepræsentant Brian Reichle til New York for at støtte kollegaerne på den anden side af Atlanten, ligesom amerikanske havnearbejdere og fagforeningsansatte besøgte havnen i Esbjerg.

Læs mere her: Efter massivt pres: Ørsted tegner overenskomst for havnearbejderne (3ftransport.dk)

Kim Jensen på Esbjerg Havn

“Kong Kim” fordeler dagens arbejde blandt kollegaerne. Der er ikke garanti for arbejde til alle fremmødte.

Relaterede nyheder

Arbejdsmiljø

Skrevet 18 sep 2024
Kun halvdelen af 3F Transports medlemmer har en personalehåndbog for, hvad man tolerer i forhold til mobning og chikane på arbejdspladsen. Fælles retningslinjer har en positiv påvirkning på arbejdsmiljøet.

Arbejdsmiljø

Skrevet 2 sep 2024
30 procent af ansatte i transportbranchen har været udsat for chikane. Allerværst ser det ud for de unge kvinder, der søger ind i faget.

Nyt fra 3F Transport

Skrevet 29 aug 2024
Reglerne må ændres igen, så arbejdsgivers regning aldrig kan ende hos chaufføren, slår skatteministeren fast i et brev til blandt andre 3F. Chaufførerne behøver derfor ikke længere at være bekymrede.

Hold dig opdateret ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev eller følge os på sociale medier