Vil man af med dårlig kultur og grænseoverskridende adfærd på sin arbejdsplads, så er det vigtigt at have regler på arbejdspladsen, der beskriver, hvordan man skal opføre sig på arbejdspladsen, og hvad der sker, hvis man bryder de regler.
Tidligere på måneden udkom 3F Transport med en undersøgelse, der viste, at alt for mange bliver udsat for mobning og chikane på transportarbejdspladserne.
Læs mere her: Hver tredje transportansat har været udsat for chikane på deres arbejdsplads – 3F Transport
Det viser, at der er brug for en kulturændring ude på de enkelte arbejdspladser. Der er behov for, at man taler højt om de udfordringer og får konflikter håndteret.
Kun halvdelen har en personalehåndbog
Fælles retningslinjer gør mange ting nemmere og bedre. Når alle kender spillereglerne for, hvordan man må opføre sig på arbejdspladsen, så er det også muligt at sige fra både på egne og andres vegne, hvis nogen bliver mobbet eller chikaneret.
Desværre viser undersøgelsen, at kun halvdelen af medlemmerne i 3F Transport mener, at deres arbejdsplads har en personalehåndbog eller politik for mobning, vold og chikane.
Derfor opfordrer 3F Transport til, at alle tillidsrepræsentanter sammen med virksomheden laver eller gentænker en personalehåndbog, der indeholder politikker om mobning og chikane.
– Der kan være mange, der faktisk har en politik, men at medarbejderne ikke ved, at den findes. Så er sådan en politik fuldstændig ligegyldig. Det er afgørende, at den er kendt og letforståelig for medarbejderne, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.
Det skal politikken indeholde
Personalehåndbogen bør indeholde retningslinjer for, hvordan man opfører sig, og hvordan man taler og skriver med kollegaer, ledere og kunder. Det er også vigtigt at tage stilling til, hvilke konsekvenser det har, hvis nogen bryder de retningslinjer.
Hvem går man til, hvis man bliver mobbet eller udsat for chikane? Hvem taler med parterne? Hvad gør man, hvis det er en leder over for en medarbejder – eller omvendt? Det er nogle af de mange spørgsmål, tillidsrepræsentanten og virksomheden bør forholde sig til.
Det er en fordel at udvikle politikken i “fredstid”, så man ikke står i en konkret sag med en medarbejder og skal til at forholde sig til konsekvenserne.
Det kan også være en kunde eller medtrafikant, der er ubehagelig. Derfor bør en personalehåndbog også indeholde retningslinjer for, hvordan virksomheden vil hjælpe en medarbejder, der for eksempel har været udsat for seksuel chikane eller vold fra en part uden for virksomheden.
Personalehåndbogen bør også indeholde et forebyggende element, der beskriver, hvordan man arbejder med den gode kultur og tone på arbejdspladsen i dagligdagen.
– Det er virksomhedens ansvar både at forebygge og håndtere vold og chikane. Det skal ledelsen holdes op på, siger Jan Villadsen.