Forstå Tesla-konflikten

11. januar 2024

Skrevet af Morten Hansen & Janni Aabenhus Jeppesen

I december 2023 gik 3F Transport i sympatistrejke mod Tesla. Medierne har elsket at skrive om ”kampen mod” verdens rigeste mand. Men hvad er egentligt op og ned i konflikten, og hvorfor er danske havnearbejdere så interessante for en svensk mekaniker-konflikt?

Elbilsgiganten Tesla har nu ligget i konflikt med den nordiske fagbevægelse siden oktober. Hvor længe konflikten skal stå på, er svær at spå om, men meget tyder på, at der er lang vej til en afslutning. Begge parter står hårdt fast på deres overbevisning, men en endelig aftale er alligevel sandsynlig.

Konflikten begynder i oktober 2023 i Sverige. 130 mekanikere på Teslas værksteder i Sverige vil have overenskomst, men Tesla og ikke mindst virksomhedens ejer, Elon Musk, er som bekendt ganske fagforeningsfjendske og vil derfor ikke tegne overenskomst.

Ifølge mekanikernes fagforening, IF Metall, har de i flere år forsøgt at få en aftale i stand på ti Tesla-værksteder rundt omkring i Sverige. Men forhandlingerne brød endeligt sammen, da Tesla sagde, at det er virksomhedens politik ikke at indgå overenskomster i noget land.

Den 27. oktober indleder IF Metall derfor konflikten mod Tesla, som har vakt opmærksomhed i hele verden.

Flere og flere strejker i sympati

Tesla-mekanikerne fik hurtigt opbakning fra flere og flere faggrupper i Sverige. Først af mekanikerne på værksteder, der servicerer Tesla-biler, men også fra rengøringspersonale på Teslas kontorer, fra postomdelere, der nægter at levere nummerplader, og fra elektrikere, der nægter at reparere ladestandere.

Hvad er en sympatikonflikt?

Når en fagforening går i konflikt med en virksomhed, der ikke vil indgå overenskomst, kaldes det en hovedkonflikt.

Andre fagforeninger og faggrupper kan nægte at udføre arbejde for den pågældende virksomhed for at bakke op om de kolleger, der kæmper for at få en overenskomst. Det kalder man en sympatikonflikt.

Under en sympatikonflikt må medarbejdere på andre virksomheder, som er medlem af samme hovedforbund ikke udføre arbejde, der relaterer sig til den konfliktramte virksomhed. På samme måde må medarbejdere på virksomheder, der er medlem af den pågældende arbejdsgiverforening heller ikke udføre arbejde for den berørte virksomhed. (Kilde DI).

Strejkerne har fået en enkelt kommentar af Tesla-ejer Elon Musk, da han på de sociale medie X skrev: ”This is insane”. På dansk: ”Dette er vanvid”.

Konflikten tog for alvor fart den 7. november 2023, da havnearbejdere i Sverige gik med i sympatistrejken og nægtede at losse Tesla-biler fra fragtskibene. På den måde blev der spærret for, at Tesla kunne få nye, solgte biler ind i Sverige og ud til kunderne.

Og dog.

For den 1. december udtaler formanden for det svenske Transportforbund, der er fagforening for havnearbejderne, ifølge Fagbladet 3F, at Tesla får leveret deres biler i Esbjerg for at transportere dem videre til Sverige.

3F Transport i sympatistrejke med svenske mekanikere

Kort efter den udtalelse modtager 3F Transport en anmodning fra IF Metall om at gå i sympatistrejke og hjælpe svenskerne i deres kamp for overenskomst. Ved at 3F Transport går med i konflikten lukkes ”smuthullet” i Esbjerg for Tesla.

– Når vi bliver bedt om at hjælpe vores svenske kollegaer, så gør vi selvfølgelig det. Ligesom virksomhederne er grænseoverskridende, er fagbevægelsen også global i kampen for at beskytte arbejdstagerne, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

– Svenskerne har naturligvis krav på en overenskomst. Det er sådan vi regulerer løn- og arbejdsvilkår i de nordiske lande, siger Jan Villadsen.

Siden den 20. december 2023 har ingen medlemmer af 3F Transport udført arbejde for Teslas svenske afdeling. Ingen lastbiler har fragtet Tesla-biler til Sverige, og ingen havnearbejdere har losset Tesla-biler med ankomst i Sverige.

Og Elon Musk har forstået budskabet. Siden den dag er der ikke blevet leveret svenske Teslaer i Esbjerg.

Få dage efter 3F Transport meldte deres sympatikonflikt ud, fulgte norske og finske fagforeninger trop. Med de sympatiaktioner kan Tesla ikke sejle deres biler fra fabrikken i Asien til Norden.

Håbet er naturligvis, at strejkerne kan presse Tesla i en sådan grad, at de kommer til forhandlingsbordet og laver en overenskomst for deres medarbejdere.

Det tager tid

Har du alligevel læst et sted, at der i november og december er blevet indregistreret en hel del Teslaer i Sverige, så kan det sagtens passe.

Det tager nemlig et stykke tid, før konflikterne for alvor viser sin effekt. Ved konfliktens begyndelse er lagerne måske fyldte, og så går der et stykke tid, før virksomheden løber tør for forsyninger. Formålet med sympatikonflikterne er at begrænse Teslas muligheder for at modtage nye forsyninger.

Tidslinje: Teslakonflikten
  • Den 27. oktober begynder konflikten, hvor 130 mekanikere bliver kaldt til strejke på Teslas værksteder i Sverige.
  • I november bliver konflikten i Sverige udvidet til at omfatte flere værksteder, der servicerer Tesla.
  • 7. november går de svenske havnearbejdere ind i konflikten og nægter at losse Teslabiler.
  • 4. december varsler 3F Transport sympatikonflikt.
  • 5. december varsler norsk og finsk transportarbejderforbund sympatikonflikt
  • 6. december sælger PensionDanmark sine aktier i Tesla

Derfor er det ikke noget, der bekymrer Jan Villadsen.

– Vores sympatikonflikt trådte som bekendt først i kraft midt i december. Der vil gå tid, før Tesla løber tør for biler i Sverige og for alvor mærker presset fra fagbevægelsen. Men det er jeg ikke i tvivl om, at de kommer til, siger han.

Ryanair trak sig fra Danmark i 2015 efter konflikt med fagbevægelsen. I begyndelsen af 2023 vendte de tilbage med en underskrevet overenskomst. Det så ellers i mange år ud til, at det irske selskab aldrig ville tegne en overenskomst, da direktøren Michael O’Leary var mildest talt modstander af fagforeninger.

Tesla-ansatte har fine vilkår – endnu

Modsat mange andre gange, når fagbevægelsen har indledt konflikter, er problemet her ikke løn- eller arbejdsvilkårene. Og så alligevel. For Elon Musk er berygtet for at behandle sin medarbejdere horribelt, hvis de ikke gør, som han forestiller sig. Og de ansattes kontrakter er helt på månen og bryder ifølge en ekspert loven. Det er naturligvis vigtige og stærke argumenter for, hvorfor en overenskomst er nødvendig.

Alligevel er mange Tesla-ansatte godt tilfredse. De har gode vilkår og får en fin løn. Men her er pointen og grunden til, at en overenskomst er vigtig: Den løn og de vilkår kan forsvinde.

– En overenskomst sikrer, at parterne har skrevet deres aftaler ned. Det er til fordel for virksomheden, der ikke risikerer arbejdsnedlæggelser, og vigtigt for lønmodtagerne, så deres rettigheder, løn- og arbejdsvilkår ikke kan blive taget fra dem igen med et fingerknips, understreger Jan Villadsen.

Løn- og arbejdsvilkårene er da også et af argumenterne for, at Tesla ikke mener, de behøver tegne en overenskomst.

– Tesla følger svenske arbejdsmarkedsregler, men har ligesom mange andre firmaer ikke nogen overenskomst. Vi tilbyder allerede lignende eller bedre vilkår end de, der fastsættes i overenskomsten, og finder ikke nogen anledning til indgå nogen anden aftale, har Tesla tidligere udtalt til det svenske nyhedsbureau TT.

Hårdt mod hårdt

I sidste ende bliver det et spørgsmål om de magtfulde fagforeninger eller den magtfulde forretningsmand giver sig. Går Elon Musk og Tesla mod deres eget princip og tegner overenskomst med de svenske mekanikere, vil det sandsynlig brede sig til flere Tesla-værksteder og fabrikker. Noget, Elon Musk formentligt langt fra er interesseret i.

Læs mere her: https://fagbladet3f.dk/artikel/der-kommer-strejke-paa-teslas-tyske-megafabrik

På den anden side står fagforeningerne, der har en lang historik for at vinde kampe som dette, og som naturligvis ikke kan give slip. Gør man det, risikerer man at åbne en dør for, at andre virksomheder kan drive forretningen i Norden uden overenskomst.

– De her arbejdskampe er afgørende for udviklingen i vores samfund. Begynder vi at få områder, der ikke er reguleret, så bliver det en negativ spiral for alle lønmodtagere. Vores velfærdssamfund er bygget op om vores nordiske model. Det kommer vi ikke til at give slip på, understreger Jan Villadsen.

Blandt de fagforeningsfjendske virksomheder, der tidligere har måttet indordne sig de nordiske forhold kan nævnes Ryanair, McDonalds, Amazon og Uber.

Det er Dansk Metal, der organiserer Tesla-mekanikerne i Danmark. De arbejder på at få en dialog i gang med Tesla om overenskomst for medarbejderne i Danmark. Lykkedes det ikke, vil de overveje en konflikt. 3F Transport bakker Dansk Metal op hele vejen og står klar til at hjælp, hvis der skulle blive brug for det.

Hvor stor er Tesla?

tesla konflikt og strejke i Sverige

Havnearbejdere i hele Norden nægter at losse Teslas biler med slutdestination i Sverige, hvorfor Tesla må finde andre, besværligere måder at få deres biler frem til de svenske kunder. Foto: Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix

Relaterede nyheder

Arbejdsmiljø

Skrevet 18 sep 2024
Kun halvdelen af 3F Transports medlemmer har en personalehåndbog for, hvad man tolerer i forhold til mobning og chikane på arbejdspladsen. Fælles retningslinjer har en positiv påvirkning på arbejdsmiljøet.

Arbejdsmiljø

Skrevet 2 sep 2024
30 procent af ansatte i transportbranchen har været udsat for chikane. Allerværst ser det ud for de unge kvinder, der søger ind i faget.

Nyt fra 3F Transport

Skrevet 29 aug 2024
Reglerne må ændres igen, så arbejdsgivers regning aldrig kan ende hos chaufføren, slår skatteministeren fast i et brev til blandt andre 3F. Chaufførerne behøver derfor ikke længere at være bekymrede.

Hold dig opdateret ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev eller følge os på sociale medier