EU har ombestemt sig: Nu får platformsarbejdere ordentlige forhold

11. marts 2024

Skrevet af Janni Aabenhus Jeppesen

Platformsdirektivet er endeligt blevet vedtaget i EU’s Ministerråd. Det er utroligt vigtigt for platformsarbejdere i hele EU.

Det er ikke længe siden, at mundvigene vendte nedad, da EU’s Ministerråd endegyldigt stemte nej til et platformsdirektiv.

For mange lande stemte imod eller stemte blankt, og så kan et direktiv ikke vedtages.

Men nu har Grækenland og Estland heldigvis ombestemt sig, og har i dag godkendt den seneste aftale med Europa-Parlamentet om et platformsdirektiv.

Det skriver Fagbladet 3F.

– Det er en god dag i dag. Vi har ventet meget længe på det her direktiv, der skal sikre, at mennesker, der arbejder for platforme, betragtes som lønmodtagere med aftalt løn, pension, ferie og lignende rettigheder ligesom alle andre lønmodtagere, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

Formodningsreglen er afgørende

Som en del af aftalen skal medlemslandene i EU indføre en såkaldt formodningsregel, der skal gøre det nemmere at afgøre, om en platformsarbejder er selvstændig eller lønmodtager. Det bliver op til platformene at bevise, at for eksempel budene hos Wolt reelt er selvstændige med egen virksomhed og egne kunder.

– Danmark bør naturligvis hurtigst muligt få indfør de regler, der skal til, så man som udgangspunkt er lønmodtager. Det er nødvendigt med et reelt arbejdstagerbegreb, der læner sig op ad de definitioner, som EU-kommissionen, skattemyndighederne, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og SIRI allerede har brugt, når de har taget stilling til, om for eksempel Wolt-bude er ansatte eller selvstændige, siger Jan Villadsen.

Ovenstående virksomheder betragter allerede Woltbude som lønmodtagere.

En lang, sej kamp

I EU’s ministerråd, der har vedtaget direktivet, sidder beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S).

Hun er glad for, at platformsdirektivet nu er stemt igennem og fremhæver også formodningsreglen som en vigtig del af aftalen.

– En formodningsregel herhjemme skal være med til at sikre, at de platformsarbejdere, der reelt er lønmodtagere, også får glæde af de rettigheder, som der er blevet kæmpet for på det danske arbejdsmarked gennem mere end 100 år. Og direktivet er udformet, så det passer ind på det danske arbejdsmarked. Det har været afgørende for regeringen, siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Det første forslag til et platformsdirektiv kom tilbage i 2021 fra EU-Kommissionen. Siden har Europa-Parlamentet godkendt flere udgaver af direktivet, mens Ministerrådet indtil nu har stået i vejen for en aftale. Aftalen skal alligevel formelt vedtaget i Europa-Parlamentet om 14 dage, før direktivet er endeligt vedtaget.

– Forhandlingerne har været en lang sej kamp, men jeg er glad for, at vi et langt stykke ad vejen er nået i mål med de prioriteter, som vi har haft. Direktivet er et godt skridt mod bedre arbejdsvilkår for platformsarbejdere i hele EU, siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Læs EU’s ministerråds pressemeddelelse her: Platform workers: Council confirms agreement on new rules to improve their working conditions – Consilium (europa.eu)

europa-parlamentet

Foto: Frédéric MARVAUX © European Union 2024

Relaterede nyheder

Arbejdsmiljø

Skrevet 18 sep 2024
Kun halvdelen af 3F Transports medlemmer har en personalehåndbog for, hvad man tolerer i forhold til mobning og chikane på arbejdspladsen. Fælles retningslinjer har en positiv påvirkning på arbejdsmiljøet.

Arbejdsmiljø

Skrevet 2 sep 2024
30 procent af ansatte i transportbranchen har været udsat for chikane. Allerværst ser det ud for de unge kvinder, der søger ind i faget.

Nyt fra 3F Transport

Skrevet 29 aug 2024
Reglerne må ændres igen, så arbejdsgivers regning aldrig kan ende hos chaufføren, slår skatteministeren fast i et brev til blandt andre 3F. Chaufførerne behøver derfor ikke længere at være bekymrede.

Find os på Facebook

Følg 3F Transport og Jan Villandsen på Facebook og se vores nyheder, opdateringer og informationer som vi løbende ligger online.