3F Transport og brancheorganisationer kritiserer nye regler for registrering af brugere

30. juli 2024

Skrevet af 3F Transport

Motorstyrelsen har lavet en ny praksis for registrering af brugere af køretøjer. Det betyder blandt andet, at den enkelte chauffør som registreret bruger af køretøjet kan ende med at hæfte for manglende afgiftsbetalinger på bilen i forbindelse med en konkurs.

Der er tale om meget indgribende ændringer, der både er en administrativt tung byrde for virksomhederne, og som bryder med den almindelige grundsætning om, at almindelige lønmodtagere ikke kan gøres ansvarlige for virksomhedens afgiftsbetaling, gæld med mere.

3F Transport har derfor sendt nedenstående brev til skatteminister Jeppe Bruus den 5. juli 2024 i samarbejde med flere organisationer i branchen.


Kære Jeppe Bruus

Vi henvender os på vegne af 3F, DTL – Danske Vognmænd, Finans & Leasing, Dansk Mobilitet og Dansk Erhverv vedrørende Motorstyrelsens nye vejledning om registrering af brugere af køretøjer.

Motorstyrelsen nye praksis mht. registrering af brugere af køretøjer vil medføre en kraftig stigning i erhvervslivets udgifter til både afgifter til omregistrering samt administration. Samtidig gøres virksomhedens ansatte ansvarlige som sekundære brugere af køretøjer for betaling af afgifter på virksomhedens køretøjer fx i tilfælde af virksomhedens konkurs. Endelig vil udlejnings- og leasingvirksomhedernes ansvar for – og omkostninger til kontrol af lejerens eller leasingtagerens og dennes ansattes brug af køretøj ligeledes stige kraftigt, hvilket vil forrykke konkurrencedygtigheden af udleje og leasing kontra køb af aktiver betydeligt.

Den nye praksis betyder blandt andet, at transportvirksomheder med leasede og lejede biler vil skulle skifte bruger på bilerne – og betale afgift herfor – hver gang der ansættes en ny chauffør eller en chauffør forlader virksomheden eller når chauffører skifter køretøj intern i virksomheden. Der er tale om en meget væsentlig ny administrativ byrde.

Endvidere vil praksis medføre at de enkelte chauffører – under de betingelser der opregnes i vejledningen – som brugere hæfter for eventuelle manglende afgiftsbetalinger på bilen – fx i tilfælde af virksomhedens konkurs.

Endelig vil udlejnings- og leasingvirksomheden i langt højere grad end nu skulle kontrollere og overvåge deres kunder, idet udlejnings- eller leasingvirksomheden fx vil kunne holdes ansvarlig for, at en chauffør evt. har arbejdet mere end 30 dage med det pågældende køretøj uden at være registreret. Det vil øge de administrative omkostninger for begge parter og dermed prisen for lejen eller leasingydelsen. Desuden vil risikoen for fejl være meget stor.

Disse meget indgribende ændringer er dermed både administrativt byrdefulde for virksomhederne og bryder med den almindelige grundsætning om, at almindelige lønmodtagere som hovedregel ikke kan gøres ansvarlige for virksomhedens afgiftsbetaling, gæld eller andre forpligtelser.

Som begrundelse for ændringen anføres, at dette ”vil være til gavn både for Skatteforvaltningen, politiet og andre myndigheder, som har behov for at fastslå hvilke personer, der har tilknytning til et givent køretøj. Formålet med ændringerne på både lov- og
bekendtgørelsesniveau er at højne datakvaliteten i Køretøjsregisteret og dermed kontrolmulighederne uden at påføre køretøjsejere, en økonomisk byrde.”

Vi har mere end vanskelig ved at se, hvilket myndighedsformål angivelse af chauffører som sekundære brugere på køretøjer der anvendes i virksomhedsforhold, vil kunne opfylde. Og slet ikke i tilfældet med lastbiler og busser, hvor der i forvejen via køre-/hviletidsreglerne og den installerede takograf er en minutiøs registrering af hvilke chauffører, der kører i hvilke køretøjer. Ej heller i forhold til udlejningsbiler af enhver art, da chaufføren(e) her i henhold til anden lovgivning skal anføres i forbindelse med udlejningen. Forhold der overflødiggør registreringen af sekundære brugere, som vi gjorte opmærksom på allerede under høring over den bagvedliggende ændring af bekendtgørelse om registrering af motorkøretøjer. Men desværre uden resultat.

Vi skal på den baggrund anmode om, at det præciseres i bekendtgørelsen, at for så vidt angår virksomheders køretøjer – uanset om det ejes, lejes eller leases af virksomheden – skal alene ansatte som har fri firmabil registreres som sekundære brugere, idet der her er et anerkendelsesværdigt formål i forhold til SKATS kontrolmuligheder ved skatteligningen.

Med venlig hilsen

Flemming Overgaard
Forhandlingssekretær, 3F Transport

Christian Brandt
Direktør, Finans og Leasing

Claus Hansen
Formand, Dansk Mobilitet

Erik Østergaard
Direktør, DTL – Danske Vognmænd

Jesper Kronborg
Branchedirektør, Dansk Erhverv

Relaterede nyheder

Arbejdsmiljø

Skrevet 18 sep 2024
Kun halvdelen af 3F Transports medlemmer har en personalehåndbog for, hvad man tolerer i forhold til mobning og chikane på arbejdspladsen. Fælles retningslinjer har en positiv påvirkning på arbejdsmiljøet.

Arbejdsmiljø

Skrevet 2 sep 2024
30 procent af ansatte i transportbranchen har været udsat for chikane. Allerværst ser det ud for de unge kvinder, der søger ind i faget.

Nyt fra 3F Transport

Skrevet 29 aug 2024
Reglerne må ændres igen, så arbejdsgivers regning aldrig kan ende hos chaufføren, slår skatteministeren fast i et brev til blandt andre 3F. Chaufførerne behøver derfor ikke længere at være bekymrede.

Hold dig opdateret ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev eller følge os på sociale medier