Uddannelsesministeriet har givet grønt lys for at åbne for en professionsbachelor i paramedicin og præhospitalt arbejde.
Det modtager ikke en varm velkomst i 3F Transport. Her undrer man sig over, at man vil forkorte og omlægge en velfungerende uddannelse.
– Uddannelsen til ambulancebehandler er en af de bedste erhvervsuddannelser i Danmark. Redderne kommer ud med et tårnhøjt fagligt niveau og er rustet til alle situationer, de møder på ulykkesstederne, siger Flemming Bjørn Overgaard, forhandlingssekretær i 3F Transport.
I dag skal man have arbejdet som ambulancebehandler i tre år, før man kan læse videre til paramediciner. Det krav fjernes ved at gøre paramedicineruddannelsen til en professionsbachelor.
– Man vil både gøre uddannelsen kortere og fjerne den livsvigtige, praktiske erfaring. Det forstår jeg ganske simpelt ikke, siger Flemming Bjørn Overgaard.
Ansvarlig uden erfaring
Det er paramedicinerens opgave er at lede arbejdet på ulykkesstedet og udføre den første behandling i ambulancen.
Med den nye uddannelse kan nyuddannede unge komme direkte ud i livsafgørende situationer uden erfaring som ambulancebehandler. Det bekymrer Flemming Bjørn Overgaard, forhandlingssekretær i 3F Transport.
– Når vi har så dygtige behandlere og paramedicinere, er det fordi, man gennem sin læretid som ambulancebehandler opbygger en masse erfaring, så man er klar til at håndtere de mange forskellige situationer, man kommer ud i. Den erfaring har man brug for, når man læser videre til paramediciner og står med ansvaret, siger Flemming Bjørn Overgaard.
En Defactum-undersøgelse fra 2020 viser, at 92 til 93 procent af patienterne i meget høj grad er trygge ved ambulancepersonalets håndtering af situationen.
I 3F Transport arbejder man derfor for, at paramedicineruddannelsen fortsat skal være en overbygning på ambulancebehandleruddannelsen.
Praksis-chok
I dag stopper næsten ingen i faget, når de er færdiguddannede. Flemming Bjørn Overgaard frygter, at den nye uddannelse med langt mindre praktisk arbejde vil resultere i et højere ”praksis-chok”.
– Vi kan ikke være bekendt at sende nyuddannede ud i voldsomme situationer, som de ikke er klar til. Man er ganske simpelt ikke rustet til at lede og håndtere så stressende situationer, når man ingen praktisk erfaring har. Efter sygeplejeuddannelsen blev en professionsbachelor, er frafaldet blevet meget højere blandt de færdiguddannede. Og de har ovenikøbet mange kollegaer omkring sig at spare med. En paramediciner står alene med liv eller død i hænderne, siger Flemming Bjørn Overgaard.
Erhvervsuddannelsen udvikles i dag i tæt samarbejde mellem arbejdsmarkedets parter, redderne og skolerne, og den er derfor hele tiden tilpasset udvikling. Som en professionsbachelor vil man miste den forbindelse mellem uddannelse og virkelighed.
I den nye paramedicineruddannelse er der lagt op til, at alle ansøgere skal optages via kvote 2, da det blandt andet er fysisk krævende at være paramediciner.