Udenlandske lastbiler har betalt 116 millioner til statskassen i årets første 3 måneder

24. april 2025

Skrevet af Hans Christian Graversen

Indførelse af kilometerbetaling for lastbiler på danske veje skabte vrede blandt en større gruppe vognmænd. Men nu viser nye tal, at afgifterne sikrer fair transport og mere lige konkurrence. Udenlandske vognmænd har nemlig allerede betalt mere i vejafgift i årets 3 første måneder end det gamle eurovignette system gav i hele 2024. 

Et kinderæg. Eller måske et stort påskeæg til danske chauffører og hæderlige vognmænd?

Sådan kan man godt betragte de første resultater af den nye danske kilometerbetaling, der blev indført for lastbiler over 12 ton fra og med 1. januar 2025.

For Fair transport og lige konkurrence har fået mindst tre positive gevinster ud af de nye vejafgifter. Det viser friske tal fra Sund & Bælt, der står for administrationen.

Tallene viser, at udenlandske lastbiler har betalt 116,1 millioner kroner i vejafgifter i årets tre første måneder. Det er allerede mere, end det tidligere og nu opsagte eurovignette-system gav i afgifter fra udenlandske lastbiler i hele 2024.

Oven i de kontante beløb er der mindst tre andre gevinster til danske vognmænd og chauffører:

  • Når alle betaler det samme for slid på danske veje og infrastruktur, bliver transport mere fair. Og alle betaler en del af regningen for forurening, slid på danske veje og infrastruktur.
  • Når vejafgifter er kilometer baserede, kommer der langt bedre kontrol med, hvilke og hvor mange udenlandske lastbiler, der kører på danske veje. Det kan bruges i sammenhæng med den øvrige kontrol.
  • Udenlandske lastbiler og vognmænd bidrager til dansk velfærd på lige fod med danske, uanset om de leverer varer til Danmark eller blot kører gennem Danmark.
3F Transport ser frem til udbygget system

I 3F Transport kalder formand Jan Villadsen de nye tal spændende og overraskende.

– Tallene viser ikke bare, at udenlandske transportvirksomheder i år kommer til at bidrage med op mod en halv milliard kroner til den danske statskasse. De viser også, at der er færre udenlandske lastbiler på vores veje, end jeg havde regnet med. Godt hver fjerde lastbil, vi møder på motorvejene, er nu fra udlandet. Det er et markant fald sammenlignet med situationen for 10 år siden, hvor danske chauffører i tusindtal havde mistet jobbet. Den udvikling er heldigvis vendt til en fremgang på godt 6.000 ekstra danske chaufførjob på overenskomst sammenlignet med 2014, siger Jan Villadsen.

Han ser frem til, at systemet med vejafgifter bliver udbygget. I dag er det kun lastbiler på 12 ton eller derover, der skal betale vejafgifter. Men det er regeringens plan, at alle køretøjer på over 3,5 tons skal omfattes af vejafgifter, når vi når frem til nytårsmorgen 2027.

Argumentet fra regeringen er, at afgifterne skal styrke den grønne omstilling. Men for Jan Villadsen og 3F Transport er der flere andre fordele.

Nemlig de samme som for den tunge transport: Mere fair og lige konkurrence og bedre kontrol. Samtidig sikrer kilometerbetalingen, at transportvirksomhederne betaler deres del af den grønne omstilling – helt på samme måde som eksempelvis industrien skal betale CO2 afgifter.

På den baggrund opfordrer 3F Transport til at protesterne fra dele af vognmandsbranchen hører op.

Her kommer lastbilerne fra:

De udenlandske lastbiler, der kører på danske veje og betaler afgifter, kommer hovedsageligt fra ni lande. Det er:

  • Polen (37,8 millioner i afgift)
  • Litauen (21,0 millioner i afgift)
  • Tyskland (12,9 millioner i afgift)
  • Rumænien (9,8 millioner i afgift)
  • Bulgarien (8,4 millioner i afgift)
  • Holland (6,0 millioner i afgift)
  • Letland (4,5 millioner i afgift)
  • Sverige (2,1 millioner i afgift)
  • Tjekkiet (2,1 millioner i afgift)

Du kan se tallene fra artiklen og flere andre tal via linket her:  https://vejafgifter.dk/media/p52o0qdg/statistik.pdf

Relaterede nyheder

Debat

Skrevet 1 maj 2025
1. maj stiller formanden for 3F Transport skarpt på den internationale kamp, der er særligt relevant i denne tid.

Fagligt

Skrevet 30 apr 2025
Det kostede sidste år Det Danske Madhus 2,85 millioner kroner i efterbetaling, at de ikke havde ordnede forhold. Efterfølgende har virksomheden meldt sig i arbejdsgiverforening. Det betyder overenskomst og job på ordnede vilkår for virksomhedens over 100 chauffører. 

Arbejdsmiljø

Skrevet 29 apr 2025
Kun hver fjerde redder ønsker at blive i jobbet, hvis Region Nordjylland ender med at hjemtage al ambulancekørsel fra den private ambulancetjeneste PreMed. Arbejdsmiljøet er for dårligt, mener de. Det er skidt, for der er i forvejen mangel på reddere.