– Uddannelsen burde være obligatorisk for alle medarbejdere i 3F

25. januar 2025

Skrevet af Morten Hansen

De tillidsvalgte uddanner sig og knokler for at organisere deres kollegaer. Her har de brug for 3F’s hjælp. Ansatte i 3F’s afdelinger bør uddanne sig, mener Allan Jensen, faglig sekretær i 3F Randers.

Særlig Indsats er ikke kun for de tillidsvalgte. De faglige sekretærer i afdelingerne skal også klædes på til opgaven

– Det var en kæmpe øjenåbner for os i afdelingen. Det her kursus, det tog alle de kurser, jeg har været på i 3F-regi, lige fra tiden i ungdom over grundkurserne til hvordan man møder medlemmer, og hvad jeg ellers har været på igennem tiden. Kurset her koger det hele sammen til en fond, som var det en god sauce. Det gælder fastholdelsessamtaler, TUS-samtaler og 1:1 samtaler. TUS står for Tillidsrepræsentant Udviklende Samtale. Vi lærte, at vi ikke skulle være bange for at stille krav til TR’erne, men også hvordan vi motiverer dem. Og det virker, slår Allan Jensen fast.

Som et eksempel nævner han en opgave, han stillede til en gruppe TR-folk. Opgaven gik ud på at kortlægge, hvordan det så ud med medlemsandelen på de virksomheder, de var på.

Læs også: 3F Aarhus har stor succes med at organisere nye medlemmer

– Jeg troede, at jeg vidste det hele, men der viste sig huller, vi ikke kendte til, og derfor kunne begynde at organisere, siger Allan Jensen.

– Jeg troede, det så ud på en måde, men kortlægningen afslørede, at der var huller, vi ikke kendte til.

Det handler meget om struktur at sætte tingene i system og ikke mindst at støtte de tillidsvalgte, når de er i gang.

Vi skal kunne tale med dem!

– Men vi skal jo også kunne tale med dem om de ting, de lærer på TR-sporet i Særlig Indsats. Vi skal jo kende de seks elementer i samtalen, understreger Allan Jensen, der fremhæver en anden erfaring, han fik i forhold til at man ofte ’glemmer’ at stille det afgørende spørgsmål, når man taler med ansatte på en virksomhed. ”Vil du være med på holdet? Vil du være medlem?”

Chauffør-delen skiller sig lidt ud fra de øvrige 3F-faggrupper, da samtalen med chaufførerne ofte foregår via telefon.

– Det gør det lidt mere besværligt. Men jeg kan kun anbefale, at det her kursus bliver obligatorisk for alle faglige medarbejdere, for det er den samlede viden kogt ned til en fond, hvor man kan gøre det til eget. Og det virker.

Netop pointen med at gøre det til sit eget er vigtigt!

– Gør man ikke det til sit eget, så virker det ikke, slutter Allan Jensen.

Særligt Indsats i afdelinger

– Det er vigtigt, at indsatsen er solidt forankret i afdelingerne, derfor skal de faglige medarbejdere klædes ordentligt på. Det gør vi med kurset, forklarer Ole Christensen, forhandlingssekretær i 3F Transport med ansvar for Særlig Indsats.

Læs også: Hvad er Særlig Indsats?

I april begynder en ny omgang for afdelingsansatte, mens tillidsrepræsentanterne på arbejdspladserne har deres eget forløb, hvor tilmeldingsfristen er 31. januar 2025.

Relaterede nyheder

Debat

Skrevet 1 maj 2025
1. maj stiller formanden for 3F Transport skarpt på den internationale kamp, der er særligt relevant i denne tid.

Fagligt

Skrevet 30 apr 2025
Det kostede sidste år Det Danske Madhus 2,85 millioner kroner i efterbetaling, at de ikke havde ordnede forhold. Efterfølgende har virksomheden meldt sig i arbejdsgiverforening. Det betyder overenskomst og job på ordnede vilkår for virksomhedens over 100 chauffører. 

Arbejdsmiljø

Skrevet 29 apr 2025
Kun hver fjerde redder ønsker at blive i jobbet, hvis Region Nordjylland ender med at hjemtage al ambulancekørsel fra den private ambulancetjeneste PreMed. Arbejdsmiljøet er for dårligt, mener de. Det er skidt, for der er i forvejen mangel på reddere.