I begyndelsen af 2010’erne var der ikke meget håb i transportbranchen. Mange frygtede med god grund, at de fleste danske chauffører ville miste deres job inden 2027 på grund af billig arbejdskraft fra Østeuropa.
Men takket være fokus på at bekæmpe piratkørsel, social dumping og uretfærdig transport, har branchen vendt udviklingen. Siden 2013 er antallet af danske, overenskomstdækkede chaufførjobs steget med 6.200.
Det viser nye tal fra Pension Danmark.
I 2024 er mere end 29.000 personer omfattet af overenskomst med 3F Transport med dansk løn og arbejdsvilkår og ret til pension.
Til sammenligning lå antallet omkring 22.800 og 23.500 i årene mellem 2010 og 2015. Og det var trods en kraftig stigning i mængden af transporteret gods på de danske veje.
Fem initiativer har vendt udviklingen
Den nedadgående kurve knækkede tilbage i 2012, da 3F Transport og danske chauffører for alvor satte fokus på ulovlig piratkørsel og social dumping. Siden er antallet af danske chauffør jobs gået opad.
Det er sket på baggrund af indsatser flere steder.
Omtale, opråb og politisk benarbejde har resulteret i, at skiftende danske regeringer har strammet den danske lovgivning. Der er blevet indført højere bøder og markant bedre kontrol mod ulovlig transport og misbrug af udenlandske chauffører.
I 2020 vedtog Folketinget, at udenlandske chauffører, der kører gods i Danmark, skal aflønnes med danske lønninger.
Senere, i 2022, trådte EU’s Vejpakke i kraft. Det satte for alvor en kraftig bremse på, hvor meget og hvor længe udenlandske chauffører må køre i andre lande.
Sideløbende med de politiske indsatser startede 3F Transport det såkaldte Projekt-OK, der siden 2016 har systematisk har opsøgt og tegnet mere end 1200 overenskomster.
Det har krævet en stor, fælles indsats at få sat fair transport på dagsorden både indlands og udenlands. Men med en indsamling af 27.000 underskrifter for fair transport har branchen sammen gjort en forskel.
3F Transport vil fortsætte arbejdet for at sikre, at branchen fortsat kan tiltrække og fastholde dygtige, danske chauffører med gode arbejdsforhold, fair løn og tryghed om arbejdsvilkår.