Inden for to måneder er platformsdirektivet blevet vedtaget i EU, så droppet, sendt til afstemning på ny, for til sidst at blive stemt ned og begravet.
Kort før jul var der ellers stor glæde i 3F Transport, da både Parlamentet, Rådet og Kommissionen i EU var enige om en aftale for det længe ventede platformsdirektiv. Men ved den endelige afstemning i Rådet blev aftalen – noget atypisk – stemt ned.
Platformsdirektiv er skulle sikre platformsansatte hos for eksempel Wolt og Uber ordentlige arbejdsvilkår og sikre deres rettigheder som lønmodtagere. Dermed kunne man en gang for alle komme af med falske selvstændige og manglende arbejdstagerrettigheder for et stærkt stigende antal platformsarbejdere i hele Europa.
I januar forsøgte politikerne i EU igen at blive enige om en ny, om end mindre ambitiøs aftale, men lige lidt hjalp det.
Ifølge europaparlamentsmedlem Marianne Vind (S) var det kravet om omvendt bevisbyrde, der var for stor en mundfuld for Frankrig og Grækenland, der stemte imod. Det skriver hun i sit nyhedsbrev den 26. februar. Den omvendte bevisbyrde ville betyde, at det er op til virksomheden at bevise, at en medarbejder er selvstændig.
Derfor betyder to landes ”nej” så meget:
Frankrig og Grækenland stemte imod. Estland og Tyskland stemte blankt. 23 lande stemte for. Men der skal være flertal fra 65 procent af Europas befolkning, før et direktiv kan vedtages. Og når store lande som Frankrig og Tyskland ikke stemmer for, så når man i dette tilfælde ikke op på de 65 procent.
Der må dansk lovgivning til
Wolt-bude, Uber-chauffører og andre, der er registreret som selvstændige, men arbejder som lønmodtagere for virksomhederne, har ikke ret til barsel, løn under sygdom, forsikringer, pension og så videre.
Men selvom det lykkedes dygtige lobbyister fra blandt andet Wolt at få nogle lande i EU til at stemme imod bedre arbejdsvilkår for platformsarbejdere, så er der stadig håb for danske Wolt-bude.
Læs mere: Kuldsejlet platformsdirektiv: EU-politikere bestormet af lobbyister fra Wolt og Uber | Fagbladet 3F
Danmark kan nemlig selv sætte en stopper for brugen af falske selvstændige. Derfor arbejder 3F Transport nu for, at beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen hurtigst muligt får omformet platformsdirektivet til dansk lovgivning.
– Platformsdirektivet kunne have reguleret de gammeldags ”vilde vesten forhold”, der eksisterer på de digitale arbejdsplatforme. Nu er det op til de danske politikere. Jeg forventer selvfølgelig, at regeringen hurtigst muligt får truffet de beslutninger, der skal til for at sikre rimelige forhold for de mange arbejdere, der lige nu knokler som lønmodtagere uden at have nogen som helst rettigheder, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.
Læs mere: EU kunne ikke blive enige: Bedre vilkår for Wolt-bude kørt i garage | Fagbladet 3F