I dag mødtes topforhandlerne på transportens område til de første OK25-forhandlinger. Dagen blev markeret med en pressemøde, hvor sløret blev løftet for flere af temaerne.
Ved de seneste forhandlinger i 2023 handlede næsten alt om løn. Høj inflation pressede priserne helt i vejret, og lønmodtagerne havde brug for seriøse lønstigninger.
I år er situationen en anden. Inflationen er under kontrol, og det går godt i de fleste virksomheder. Derfor håber chefforhandler og formand Jan Villadsen, at der bliver plads både til reallønsfremgang og til de blødere værdier.
Trivsel står øverst
– Trivsel er en vigtig dagsorden for os. Det handler om, at alle skal have det godt, når de går på arbejde. Det ved vi, at mange desværre ikke har lige nu, siger Jan Villadsen.
Læs også: Hver tredje transportansat har været udsat for chikane på deres arbejdsplads
Et af de helt store ønsker fra medlemmerne i år er større fleksibilitet. Det er ellers oftest et ønsker, man hører fra arbejdsgivernes side, men i år har mange ansatte på transportområdet udtrykt ønske om et mere fleksibelt arbejdsliv, hvor der i højere grad er plads til familielivet.
– Arbejdsliv og familieliv skal hænge bedre sammen. Vores medlemmer vil vide, hvornår de har fri, og de vil have mulighed for at hente og bringe deres børn og holde fri, når børnene er syge, siger Jan Villadsen.
Regner med en “normal” overenskomst
Arbejdsgivernes topforhandler, DI’s viceadministrerende direktør Kim Graugaard, sagde på dagens pressemøde, at han forventer en “normal” overenskomst, nu der hverken er tale om økonomisk krise eller inflation.
Han fremhævede også, at virksomhederne er trætte af de mange administrative opgaver, der gør det besværligt at drive forretning. Han håber derfor, at man kan kigge på, om der kan gøres lettere i overenskomsterne.