Nyt partnerskab: DI og 3F Transport vil kende fremtidens transport- og logistikbranche

30. oktober 2024

Skrevet af 3F Transport

I et helt nyt partnerskab vil 3F Transport og Dansk Industri undersøge og påvirke fremtidens mange muligheder, så den danske transport- og logistikbranche træder stærkest muligt ind i fremtiden.

Hvem skal sidde bag rattet i vores køretøjer, når kunstig intelligens og ny robotteknologi tilbyder sikre og effektive muligheder for automatiseret transport? Hvordan planlægger vores virksomheder ruter, lager og distribution i en mere uforudsigelig fremtid? Hvornår bliver grøn transport en rigtig god forretning?

Tidens megatrends stiller mange spørgsmål til den danske transport- og logistikbranche, som kan være vanskelige at svare på. For sandheden er, at vi lige nu ved meget lidt om, hvordan, hvornår og med hvilken kraft det kommer til at påvirke måden, vi transporterer mennesker og varer rundt i fremtiden.

Derfor er DI og 3F Transport gået sammen i partnerskabet FremtidsLab. Her vil de to organisationer samle landets skarpeste hjerner og mest spændende perspektiver på dansk transport og logistik og udvikle fremtidsscenarier inden for områder, som kommer til at forandre branchen grundlæggende inden for de kommende 10-15 år.

Tillidsvalgte førte an

Fremtidslab. blev skudt i gang i går til en spændende dag med gæster fra hele branchen.

Her debatterede to tillidsvalgte Julie Olesen fra Jysk og Dennis Bruun fra Stark og ungdomsformand for 3F Transport, Mathias Nissen-Bækdahl, med direktører og andre spidser om fremtiden inden for tre områder:

’Ny teknologi’, ’den grønne omstilling’ og ’et arbejdsmarked i forandring’.

Her fik de slået godt og grundigt fast, at medarbejdernes ikke frygter fremtiden, men tvært i mod ser frem til at blive involveret og blive uddannet til fremtidens arbejde.

Det er de tre emner, der kommer under Fremtidslab.’s lup i første omgang.

Nysgerrighed frem for ’stop-lobbyisme’

Partnerskabet er opstået, fordi formand for 3F Transport Jan Villadsen oplevede, at man ikke længere lytter til hinanden i debatterne. Det er en skam, mener han, fordi vi sammen kan skabe langt større resultater end hver for sig.

Han har store forventninger til det nye partnerskab, som vil stille medarbejdere endnu bedre rustet til at være en del af fremtidens arbejdsmarked.

– Det er helt afgørende at have et åbent sind og se både optimistisk og nysgerrigt på fremtiden, så vi står klar, når mulighederne viser sig for os. For eksempel de nye teknologier, som giver mulighed for at udføre vores arbejde langt mere effektivt, sikkert og ofte også grønnere. Med nogle solide prognoser og fremtidsscenarier for dansk transport og logistik kan vi bedre forberede os og blive klar til at gribe mulighederne sammen med virksomhederne, siger Jan Villadsen.

Når branchen taler med en samlet stemme, giver det også bedre forudsætninger for at gøre en forskel og påvirke de politiske beslutninger, der i høj grad påvirker branchen.

– Hvis vi stiller os i spidsen for at være nysgerrige på fremtidsscenarierne for vores egen branche, kan vi også bedre være med til at præge diskussion om fremtidens transport og logistik i Danmark, ikke mindst politisk. Det er vigtigt i en situation, hvor mange af de udviklingstendenser, som bliver diskuteret allermest, også er dem, som vil påvirke os allermest. I DI vil vi langt hellere dét end at bedrive sådan en slags ’stop-lobbyisme’, hvor der er nogle andre, som taler om fremtiden og tager politiske beslutninger på den baggrund, og vi så træder ind i sidste øjeblik for at sætte en stopper for det, vi vurderer, vil påvirke branchen negativt, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.

Relaterede nyheder

Fagligt, Internationalt, Nyt fra medlemmerne

Skrevet 6 nov 2024
Fire gange om året mødes et særligt STARK-netværk for at udveksle erfaringer. Dennis Bruun deler ud af sin erfaring med samarbejdsudvalg fra dagligdagen og på europæisk niveau.

Debat

Skrevet 5 nov 2024
Der er noget helt galt, når staten per automatik, vælger dem, der kan gøre det billigst, selvom det åbenlyst resulterer i løndumping. Vi kan ikke leve med, at det offentlige er med til at skabe et arbejdsmarked, hvor virksomheder kun kan løbe rundt, hvis de underbetaler chaufførerne, skriver formand Jan Villadsen og forhandlingssekretær Jørn Hedengran.

Nyt fra 3F Transport

Skrevet 5 nov 2024
Ny analyse afslører statens løndumping på Flextrafik-kørsel. Priserne vil i 9 ud af 10 tilfælde ikke kunne betale chaufførens løn og overholde loven.

Hold dig opdateret ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev eller følge os på sociale medier