Nu åbner START: Ny tjeneste skal styrke trivslen i transportbranchen

21. oktober 2025

Skrevet af Janni Aabenhus Jeppesen

Med START kan virksomheder og medarbejdere få hjælp til at styrke det psykiske arbejdsmiljø og forebygge konflikter på arbejdspladsen.

Vi har glædet os til at præsentere START. Et nyt tilbud til medlemmer og virksomheder, der vil investere i glade medarbejdere, konkurrencedygtighed og effektivitet.

Her sætter vi i fællesskab ind over for chikane og mistrivsel og fremmer et godt psykisk arbejdsmiljø.

Samarbejdstjenesten om Arbejdsmiljø og Trivsel (START) drives i samarbejde mellem 3F Transport, Dansk Industri og Dansk Erhverv og er oprettet med ønsket om at sikre gode arbejdspladser i transport- og logistikbranchen.

– Det er vigtigt, at vi har trygge og glade medarbejdere i transportbranchen. Jeg er glad og stolt over, at vi i samarbejde med arbejdsgiverne nu gør en helt konkret indsats for at sikre gode arbejdspladser, siger Flemming Overgaard, formand for 3F Transport.

En attraktiv arbejdsplads

Samarbejdstjenestens konsulenter kan understøtte og hjælpe virksomheder i deres arbejde med at fremme trivslen.

Formålet er at styrke samarbejdet og forebygge chikane og konflikter på arbejdspladserne.

– START er en enestående mulighed for at skabe en attraktiv arbejdsplads, hvor man kan tiltrække og fastholde glade medarbejdere. Med START får man et godt fundament, så man kan tage de små problemer i opløbet, inden det bliver store og tidskrævende sager, siger Flemming Overgaard.

Hårdt brug for forbedringer

Mistrivsel og udfordringer med chikane er en samfundsudfordring, og transport- og logistikbranchen er ingen undtagelse.

Fakta er nemlig desværre, at alt for mange ansatte i branchen oplever et hårdt psykisk arbejdsmiljø.

Det viser en undersøgelse, som Analyse Danmark lavede for 3F Transport i 2023.

Undersøgelsen viste, at hver tredje medarbejder har været udsat for chikane, vold eller mobning på deres arbejdsplads. I langt de fleste tilfælde foregik chikanen internt på arbejdspladsen blandt kollegaerne.

Læs også: Hver tredje transportansat har været udsat for chikane på deres arbejdsplads

Et samarbejde med arbejdsgiverne

Derfor besluttede parterne under OK25-forhandlingerne i foråret at investere massivt i medarbejdernes arbejdsglæde og oprettede START.

Alle på en arbejdsplads skal kunne gå på arbejde i trygge rammer. Derfor er jeg rigtig tilfreds med, at vi sammen med 3F Transport er blevet enige om at oprette den nye samarbejdstjeneste, der vil være til gavn for både medarbejdere og virksomheder, siger direktør i DI, Søren Kryhlmand.

Når man kontakter START, vil man få besøg af en konsulent fra 3F og enten DI eller DE. Konsulenterne bidrager med sparring og vejledning og i samarbejde med ledelse og tillidsvalgte hjælper med at skabe en sund arbejdsplads.

Tjenesten er gratis, og både virksomheder, tillidsvalgte og 3F-afdelinger kan kontakte konsulenterne.

Læs mere på www.START-transport.dk.

Sanne Egedal Westergaard og Peder Holk Svendsen er 3F Transports to START-konsulenter, der rykker ud, hvis en virksomhed eller TR beder om hjælp til at forbedre trivslen.

Relaterede nyheder

Arbejdsmiljø

Skrevet 3 nov 2025
Når alle forstår overenskomsten, er der færre konflikter, mere effektivitet og bedre samarbejde. Det viser erfaringerne fra F&H.

Arbejdsmiljø

Skrevet 29 okt 2025
Tide Bus inddrager tillidsrepræsentanter i virksomhedens økonomi og planlægning. Erfaringerne viser, at det giver mere motiverede og loyale medarbejdere.

Arbejdsmiljø

Skrevet 21 okt 2025
Ny kampagne kører lastbiler ind i matematiktimerne. Nu kan folkeskolelærere undervise i lastbiler og sikkerhed med opgaver fra Lastbilmatik.dk.

Find os på Facebook

Følg 3F Transport og Jan Villandsen på Facebook og se vores nyheder, opdateringer og informationer som vi løbende ligger online.