Syv friske transportansvarlige fra syv nordjyske afdelinger brugte tirsdagen i Hirtshals Transportcenter. Her stod de klar til at svare på spørgsmål og oplyse de mange chauffører, der kommer ind med færgen fra Sverige og Norge.
Der kommer altid vigtig viden og gode erfaringer ud af at mødes afdelinger og medlemmer. Og så er det vigtigt at være synlige og være der, hvis nogen skulle have brug for fagforeningen.
Det mener formand for transportgruppen i 3F Skagerak Freddy Wie Andersen, der deltog på dagen.
– Vi fik nogle gode og vigtige snakke med chaufførerne. Mange chauffører fortalte om deres udfordringer med løn og pension. Det giver os vigtig viden med hjem. Og så fik chaufførerne mulighed for at stille alle deres spørgsmål og få afklaret nogle ting, siger Freddy Wie Andersen.
Tidligere har det i høj grad været udenlandske chauffører, fagforeningen har haft i kikkerten. Men denne gang var der fokus på de danske chauffører.
– Jeg tror på, at når vi har været her, så går snakken om 3F blandt chaufførerne bagefter. Det gælder, uanset om det er på et transportcenter eller en rutebusstation, siger Freddy Wie Andersen.
Sammen er vi stærkere
Dagen på Hirtshals Trafikcenter er et ud af flere arrangementer, de nordjyske afdelinger afholder i fællesskab.
Den 27. april samler afdelingerne tillidsvalgte fra hele regionen til en snak om forventninger til OK25. Her mødes medlemmerne på tværs og udveksler erfaringer.
– Sammen med vores tillidsrepræsentanter skriver vi forslag til OK25. Det er et frugtbart samarbejde. Jo flere vi er, jo stærkere, siger Freddy Wie Andersen.
Igen i juni er der fælles aktion, når afdelinger tager ud for at tale med flextrafikchauffører og komme tættere på de udfordringer, de møder i deres hverdag.
– Det giver os en god motivation for at gøre noget ekstra, når vi går flere sammen. Sparring og opbakning er afgørende i en forening som vores. Alle bliver klogere og bedre af at samarbejde.
Begyndte med 2,85 millioner
Det tætte, nordjyske samarbejde tog for alvor fat, da alle afdelingerne oplevede store problemerne med flextrafik for to år siden.
I en fælles kampagne for chaufførerne lykkedes det afdelingerne at skaffe efterbetalinger på 2,85 millioner kroner.
Der var tale om sager i 25 virksomheder, hvilket svarede til 20 procent af vognmændene, der kørte for Nordisk Trafikselskab.