Ord som torskegilde, skatteål og nytårstorsk har fået en ny, meget konkret og uretfærdig betydning for de fiskere, der er ansat på danske fiskeskibe.
Som ansat fisker får man nemlig løn i form af en part af indtægterne fra den fangst et fiskeskib kan bringe i land. Og det skærer en miljøafgift, der træder i kraft fra 1. januar, store bidder af. Den nye ekstra og grønne miljøafgift på fiskeskibes brændstof bliver nemlig trukket fra værdien af fangsten. Det betyder, at ansatte fiskere nu kommer til at betale en del af miljøafgiften i form af mindre i løn.
– Det er dybt uretfærdig form for torskegilde, man udsætter danske fiskere for. Og samtidig står fiskeskipperne til at få en form for kompensation for miljøafgiften. Hvis kompensationen alene bliver udbetalt til virksomhederne uden tanke på, at lønmodtagerne har betalt en del af miljøafgiften, bliver ordningen dobbelt problematisk. For så trækkes lønmodtagerne i løn for at hjælpe med at betale en afgift, som staten pålægger arbejdsgiverne, imens arbejdsgiverne samtidig får en økonomisk håndsrækning fra staten som kompensation, siger Karsten Kristensen, der er næstformand i 3F Transport og politisk ansvarlig for fiskeriets ansatte.
På den baggrund forsøger 3F Transport at ændre på tingenes tilstand, så landets fiskere ikke skal til uretfærdigt torskegilde og betale miljøafgift for fiskeskibenes brændstof uden at få del i kompensationen.
Afgift bør droppes helt
3F Transport arbejder derfor på højtryk for, at kompensationen for afgiften også kommer de ansatte fiskere til gode via en model for ordningen, der ikke straffer de ansatte fiskere. Men allerhelst så 3F Transport, at miljøafgiften helt droppes. Det budskab forsøger 3F Transport at rejse overfor de ansvarlige embedsfolk i Fødevareministeriet og Skatteministeriet. Det skyldes, at miljøafgiften, der pålægges dieselolie, hverken er logisk eller fair.
– Fiskeskibe har ikke noget alternativ til at bruge dieselolie. Skibene kan ikke sejle på batterier med grøn strøm, og der findes endnu ikke brugbare grønne alternativer som ”power-to-X”. Derfor mener vi, at afgiften er en fejl, der straffer et erhverv, der fremskaffer de grønneste fødevarer, man kan få. Friskfanget fisk er jo ikke skyld i udledning af gylle, og fisk er ikke skyld i udslip af CO2 fra opvarmede staldbygninger eller foder, der skal dyrkes og transporteres til Danmark. Derfor virker den her afgift på fiskeriet både modsat og uretfærdig, siger Karsten Kristensen.
Læs også: Ny afgift er ’dræbende for dansk fiskeri’: – Der er taget kvælertag på det her fag | TV MIDTVEST
Både 3F Transport og fiskeriets arbejdsgivere advarer om, at afgiften kommer til at koste danske arbejdspladser og indtægter til det danske fiskerierhverv. Landene omkring Danmark har ikke indført tilsvarende afgifter, og det betyder, at fiskeskibe såvel som fangster og arbejdspladser let kan flyttes ud af Danmark.
3F Transports argumenter mod afgift, der rammer fiskeres løn:
Som incitament for at nå klimamålsætninger om reduktion af udledning af CO2 på 70 procent, er det besluttet at indføre CO2-afgift i blandt andet fiskeriet. Afgiften i fiskeriet indfases med start pr. 1. januar 2025 og skal op på 2,25 kroner pr. liter brændstof. Afgiften skal virke som motivation til blandt andet at finde mere grønne alternativer end dieselolie som brændstof.
3F Transport har især følgende syv argumenter mod afgiften:
- CO2-afgiftens mål om at finde alternativt brændstof er ikke en mulighed i fiskeriet.
- Alternative brændstoffer, som kan anvendes i fiskeriet, findes ikke.
- CO2-afgiften koster konkurrenceevne.
- CO2-afgiften koster arbejdspladser både i fiskeriet og i de tilknyttede erhverv.
- Merudgifter kan ikke pålægges varerne, da priser bestemmes på auktion.
- Lønmodtageres løn bliver mindre ved indførelse af CO2-afgift.
- Kompensationsordninger er ikke gennemsigtige.