Lydbølgerne skal gå mindre højt på de danske færger

19. juni 2025

Skrevet af Molslinjen A/S // Pressemeddelelse

Rederier og arbejdstagerforeninger går nu sammen om en kampagne, der skal få passagerer og færgernes besætninger til at tale pænt til hinanden.

”Fjols”! ”Idiot”! ”Taber”! ”Gør nu bare dit arbejde”!

Sådan lyder det ind i mellem på de danske færger, når stressede passagerer og besætninger deler verbale øretæver ud til hinanden.

Den slags meningsudvekslinger skal der gerne være færre af i fremtiden. Derfor går en række danske rederier og arbejdstagerforeninger nu sammen om en kampagne med målet om at få passagerer og besætninger til at tale pænt til hinanden. ”Tal pænt – vi er alle i samme båd” hedder kampagnen.

– Vi er med i kampagnen, fordi det betyder uendeligt meget for os, at vores passagerer har en god rejseoplevelse, men det gør det også, at vores ansatte tager glade hjem fra arbejde. Ved at tale pænt til hinanden er vi kommet langt med begge dele, forklarer Henrik Schlotfeldt, direktør hos ÆrøXpressen.

Læs også: Fjols, tumpe, klovn: Ny kampagne sætter fokus på vejvrede mod renovationsarbejdere og de trusler og angreb, de møder i trafikken

Hård tone i travle tider

Kampagnen “Tal pænt – vi er alle i samme båd” vil være synlig ombord på overfarterne, og så vil passagerer og besætning også møde budskaberne fra kampagnen online og rundt omkring i terminalerne.

– Vi tror på, at god service starter med gensidig forståelse. Når både kunder og medarbejdere møder hinanden med venlighed, skaber det bedre oplevelse for alle, siger Henrik Renneberg, trafikdirektør for Samsø Rederi.

Tidspunktet for udrulningen af kampagnen er langt fra tilfældig. Kampagnen bliver lanceret lige inden sommer – en periode, hvor der ofte er flere mennesker med landets færger end sædvanligt, og hvor den hårde tone ofte tager til i travle og pressede situationer.

– Vi håber, kampagnen kan være med til at sikre, at der altid er en god rejseoplevelse for både passagerer og personale. Vigtigst er, at vi alle har en god oplevelse på overfarten med Læsøfærgen, fastslår Kurt Bennetsen, kommunaldirektør på Læsø.

Med i Tal Pænt-kampagnen er følgende aktører: Metal maritime, 3F Privat Service, Hotel og Restauration, 3F Transport, 3F Sømændene, HK Privat, Søfartens Ledere, Læsøfærgen, Samsø Rederi, Ærøfægerne, Ærøxpressen, Sea Health & Wealthfare og Molslinjen.

Relaterede nyheder

Nyt fra 3F Transport

Skrevet 8 jul 2025
Langt om længe afskaffes 25-timers-parkeringsbegrænsning på statslige rastepladser. Det sker få dage efter, at 3F og ITD sendte et åbent brev til ministeren.

Nyt fra 3F Transport

Skrevet 7 jul 2025
Det spørgsmål vejer lige nu frem og tilbage mellem retsinstanserne. Byretten mener ja. Landsretten mener nej. Nu vil forsikringsselskabet have sagen for Højesteret.

Nyt fra 3F Transport

Skrevet 7 jul 2025
Alt for mange ansatte i højrisikojobs rammes af PTSD og psykiske belastninger. Nu går 3F og tre andre forbund sammen for at råbe politikerne op.

Find os på Facebook

Følg 3F Transport og Jan Villandsen på Facebook og se vores nyheder, opdateringer og informationer som vi løbende ligger online.