Lydbølgerne skal gå mindre højt på de danske færger

19. juni 2025

Skrevet af Molslinjen A/S // Pressemeddelelse

Rederier og arbejdstagerforeninger går nu sammen om en kampagne, der skal få passagerer og færgernes besætninger til at tale pænt til hinanden.

”Fjols”! ”Idiot”! ”Taber”! ”Gør nu bare dit arbejde”!

Sådan lyder det ind i mellem på de danske færger, når stressede passagerer og besætninger deler verbale øretæver ud til hinanden.

Den slags meningsudvekslinger skal der gerne være færre af i fremtiden. Derfor går en række danske rederier og arbejdstagerforeninger nu sammen om en kampagne med målet om at få passagerer og besætninger til at tale pænt til hinanden. ”Tal pænt – vi er alle i samme båd” hedder kampagnen.

– Vi er med i kampagnen, fordi det betyder uendeligt meget for os, at vores passagerer har en god rejseoplevelse, men det gør det også, at vores ansatte tager glade hjem fra arbejde. Ved at tale pænt til hinanden er vi kommet langt med begge dele, forklarer Henrik Schlotfeldt, direktør hos ÆrøXpressen.

Læs også: Fjols, tumpe, klovn: Ny kampagne sætter fokus på vejvrede mod renovationsarbejdere og de trusler og angreb, de møder i trafikken

Hård tone i travle tider

Kampagnen “Tal pænt – vi er alle i samme båd” vil være synlig ombord på overfarterne, og så vil passagerer og besætning også møde budskaberne fra kampagnen online og rundt omkring i terminalerne.

– Vi tror på, at god service starter med gensidig forståelse. Når både kunder og medarbejdere møder hinanden med venlighed, skaber det bedre oplevelse for alle, siger Henrik Renneberg, trafikdirektør for Samsø Rederi.

Tidspunktet for udrulningen af kampagnen er langt fra tilfældig. Kampagnen bliver lanceret lige inden sommer – en periode, hvor der ofte er flere mennesker med landets færger end sædvanligt, og hvor den hårde tone ofte tager til i travle og pressede situationer.

– Vi håber, kampagnen kan være med til at sikre, at der altid er en god rejseoplevelse for både passagerer og personale. Vigtigst er, at vi alle har en god oplevelse på overfarten med Læsøfærgen, fastslår Kurt Bennetsen, kommunaldirektør på Læsø.

Med i Tal Pænt-kampagnen er følgende aktører: Metal maritime, 3F Privat Service, Hotel og Restauration, 3F Transport, 3F Sømændene, HK Privat, Søfartens Ledere, Læsøfærgen, Samsø Rederi, Ærøfægerne, Ærøxpressen, Sea Health & Wealthfare og Molslinjen.

Relaterede nyheder

Ikke-kategoriseret

Skrevet 29 maj 2026
Mange ansatte i transportbranchen oplever et arbejdsliv med alt for højt tempo og stigende krav. Det viser en medlemsundersøgelse fra 3F Transport.

Nyt fra 3F Transport

Skrevet 28 maj 2026
Langt de fleste i transportbranchen er glade for deres arbejde. Men samtidig viser en ny medlemsundersøgelse fra 3F Transport, at alt for mange oplever chikane på jobbet.

Nyt fra 3F Transport, Politik

Skrevet 28 maj 2026
Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport og 3F Transport er gået sammen om krav om strengere kontrol, højere kvalitet og et opgør med useriøse aktører i Flextrafik.

Find os på Facebook

Følg 3F Transport og Jan Villandsen på Facebook og se vores nyheder, opdateringer og informationer som vi løbende ligger online.