”Fjols”! ”Idiot”! ”Taber”! ”Gør nu bare dit arbejde”!
Sådan lyder det ind i mellem på de danske færger, når stressede passagerer og besætninger deler verbale øretæver ud til hinanden.
Den slags meningsudvekslinger skal der gerne være færre af i fremtiden. Derfor går en række danske rederier og arbejdstagerforeninger nu sammen om en kampagne med målet om at få passagerer og besætninger til at tale pænt til hinanden. ”Tal pænt – vi er alle i samme båd” hedder kampagnen.
– Vi er med i kampagnen, fordi det betyder uendeligt meget for os, at vores passagerer har en god rejseoplevelse, men det gør det også, at vores ansatte tager glade hjem fra arbejde. Ved at tale pænt til hinanden er vi kommet langt med begge dele, forklarer Henrik Schlotfeldt, direktør hos ÆrøXpressen.
Hård tone i travle tider
Kampagnen “Tal pænt – vi er alle i samme båd” vil være synlig ombord på overfarterne, og så vil passagerer og besætning også møde budskaberne fra kampagnen online og rundt omkring i terminalerne.
– Vi tror på, at god service starter med gensidig forståelse. Når både kunder og medarbejdere møder hinanden med venlighed, skaber det bedre oplevelse for alle, siger Henrik Renneberg, trafikdirektør for Samsø Rederi.
Tidspunktet for udrulningen af kampagnen er langt fra tilfældig. Kampagnen bliver lanceret lige inden sommer – en periode, hvor der ofte er flere mennesker med landets færger end sædvanligt, og hvor den hårde tone ofte tager til i travle og pressede situationer.
– Vi håber, kampagnen kan være med til at sikre, at der altid er en god rejseoplevelse for både passagerer og personale. Vigtigst er, at vi alle har en god oplevelse på overfarten med Læsøfærgen, fastslår Kurt Bennetsen, kommunaldirektør på Læsø.
Med i Tal Pænt-kampagnen er følgende aktører: Metal maritime, 3F Privat Service, Hotel og Restauration, 3F Transport, 3F Sømændene, HK Privat, Søfartens Ledere, Læsøfærgen, Samsø Rederi, Ærøfægerne, Ærøxpressen, Sea Health & Wealthfare og Molslinjen.