Københavns Kommune sikrer over 100 nye jobs på ordnede vilkår til transportfolk og efterbetaling på 2,85 millioner

30. april 2025

Skrevet af Hans Christian Graversen

Udbringning af mad til ældre og andre borgere for Københavns Kommune skal foregå på ordnede vilkår. Og kontrakterne med private leverandører bliver kontrolleret grundigt. Det kostede sidste år Det Danske Madhus A/S 2,85 millioner kroner i efterbetaling. Efterfølgende har virksomheden meldt sig i arbejdsgiverforening. Det betyder overenskomst og job på ordnede vilkår for virksomhedens over 100 chauffører. 

En regning på 2,85 millioner bagudrettet. Og over 100 chaufførjob på overenskomst fremadrettet.

Det er bundlinjen for Københavns Kommune og virksomheden Det Danske Madhus A/S, der har været gennem et grundigt kontrol- og dialogforløb med kommunens ”Indsatsteam mod social dumping”.

Det skyldes, at Det Danske Madhus og dets datterselskab, Multi Trans, har en stor millionkontrakt på levering af mad til 2.500 ældre og andre borgere for Københavns Kommune. Når man har kontrakt på arbejde for Københavns skatteborgere, skal man leve op til en række krav om fair arbejdsvilkår og ordentlige lønninger.

Og kontrollen med, om virksomhederne lever op til underskrifterne på kontrakterne, er skrap i Københavns Kommune, der har lavet et erfarent indsatsteam, der holder styr på, at der ikke begås social dumping på skatteborgernes regning.

Selvstændige brugt i strid med kontraker

Sagen startede tilbage i 2022 og blev afsluttet i 2024. Og den er en blandt flere, hvor Københavns Kommunes indsats mod social dumping bærer store, flotte og modne frugter.

Det fremgår af en dugfrisk årsrapport for Københavns Kommunes kontrolindsats. Her er sagen vedrørende Det Danske Madhus A/S udførligt beskrevet. Og det fremgår blandt andet, at Det Danske Madhus brugte en lang række underleverandører, der kørte som selvstændige vognmænd med eget CVR-nummer. Det var i strid med kontraktens krav og førte til et krav om efterbetaling på 2,85 millioner kroner til de mange underleverandører.

I sin årsrapport konkluderer Københavns Kommune:

”Det Danske Madhus var samarbejdsvillige og udleverede det materiale, der blev anmodet om. Selv om Københavns Kommune på mange måder ikke var enige, lykkes det gennem god dialog og respekt for hinandens synspunkter, at indgå en aftale om efterbetaling til de selvstændige vognmænd”. 

I kølvandet på sagen har Det Danske Medhus meldt sig ind i arbejdsgiverforeningen ATL. Og det betyder, at virksomheden nu har over 100 fastansatte, der arbejder på overenskomst. Dermed har indsatsen fra Københavns Kommune sikret aftalt løn, pension fritvalgsordning og striben af andre rettigheder, der hører til på arbejdsmarkedet.

Fair transport er win-win

I 3F Transport roser forhandlingssekretær Harald Fabricius både Københavns Kommunes indsats mod social dumping og Det Danske Madhus A/S.

– Sagen minder om et næsten tilsvarende forløb, Københavns Kommune havde med nemlig.com. Også den sag er løst med efterbetaling, overenskomst og fastansættelse af chaufførerne. I dag er nemlig.com stolte af deres overenskomst med 3F Transport, og det er særdeles positivt, at også Det Danske Madhus har taget ansvar for fair transport. Det er en gevinst for alle. Både for fair og lige konkurrence og for chaufførerne, skatteborgere og samfundet, siger Harald Fabricius, der opfordrer landets øvrige kommuner til at lære af den indsats Københavns Kommune gør for at kontrollere efterlevelse af sine kontrakter, når opgaver sendes i udbud.

Det Danske Madhus anser sagen som afsluttet mellem parterne og ønsker derfor ikke at kommentere sagen. Men Det Danske Madhus bekræfter, at der nu er godt 100 ansatte i virksomheden, der arbejder på overenskomsten med 3F Transport via virksomhedens medlemskab af arbejdsgiverforeningen ATL. 

Transport hårdest ramt af dumping

Kontrollen mod social dumping i Københavns Kommune viser, at transportområdet på mange måder er hårdest ramt, når det gælder usle vilkår og dumpinglønninger.

Det fremgår af årsrapport 2024 fra Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping. Her står blandt andet:

  • Indsatsteamet kan i 89 procent af dokumentkontrollerne konstatere underbetaling eller andre overtrædelse af arbejdsklausulerne. Gennemsnittet på tværs af brancher er 70 procent.
  • Når indsatsteamet har foretaget et screeningsbesøg hos en leverandør i transportbranchen, har indsatsteamet i 76 procent af tilfældene vurderet, at kontrollen skulle følges op af yderligere kontrol. Tallet er højere end for screeningsbesøg på tværs af brancher. Det ligger på 33 procent.
  • Nogle af de største overtrædelsessager, der har verseret de seneste år, er fundet i transportbranchen. Branchen har særlige udfordringer med et generelt vilkårsniveau, der ligger markant under det niveau, som repræsentative overenskomster på området foreskriver.

 

Relaterede nyheder

Debat

Skrevet 1 maj 2025
1. maj stiller formanden for 3F Transport skarpt på den internationale kamp, der er særligt relevant i denne tid.

Arbejdsmiljø

Skrevet 29 apr 2025
Kun hver fjerde redder ønsker at blive i jobbet, hvis Region Nordjylland ender med at hjemtage al ambulancekørsel fra den private ambulancetjeneste PreMed. Arbejdsmiljøet er for dårligt, mener de. Det er skidt, for der er i forvejen mangel på reddere.

Ikke-kategoriseret

Skrevet 24 apr 2025
Indførelse af kilometerbetaling for lastbiler på danske veje skabte vrede blandt en større gruppe vognmænd. Men nu viser nye tal, at afgifterne sikrer fair transport og mere lige konkurrence. Udenlandske vognmænd har nemlig allerede betalt mere i vejafgift i årets 3 første måneder end det gamle eurovignette system gav i hele 2024. 

Find os på Facebook

Følg 3F Transport og Jan Villandsen på Facebook og se vores nyheder, opdateringer og informationer som vi løbende ligger online.