Hver ottende har oplevet mobning eller krænkelser inden for det seneste år

28. maj 2026

Langt de fleste i transportbranchen er glade for deres arbejde. Men samtidig viser en ny medlemsundersøgelse fra 3F Transport, at alt for mange oplever chikane på jobbet.

Syv ud af ti medlemmer svarer, at de er glade for at gå på arbejde, og otte ud af ti oplever deres arbejde som meningsfuldt.

I sig selv tegner det et særdeles positivt billede af arbejdslivet i transport- og logistikbranchen. Særligt samarbejdet mellem kollegaer trækker op, og to ud af tre beskriver omgangstonen på arbejdspladsen som positiv og respektfuld.

Men undersøgelsen viser også en anden virkelighed.

Mobning er udbredt blandt kollegaer

12 procent af medlemmerne har alene inden for det seneste år været udsat for krænkelser på deres arbejdsplads. Det kan være mobning, trusler, chikane eller diskrimination.

Blandt de medlemmer, der har oplevet krænkelser, er mobning den mest udbredte form. Og oftest kommer den fra kollegaer. Samtidig fortæller en tredjedel, at de har været udsat for trusler typisk fra ledere eller kunder.

– Det er alt, alt for mange. Man skal ikke acceptere mobning eller krænkelser som en del af jobbet, uanset hvilken del af transportbranchen man arbejder i. Det er noget, vi skal tage meget alvorligt, siger Flemming Overgaard.

Ledelsen halter, når problemerne opstår

Undersøgelsen peger også på, at håndteringen af problemerne langt fra er god nok. Kun 30 procent oplever, at ledelsen griber ind over for dårlig opførsel.

– Det er et kæmpe problem, hvis krænkelser ikke bliver taget alvorligt, og man står alene med de her oplevelser. Arbejdspladserne skal have klare rammer og retningslinjer. Det er ledelsen ansvar og opgave at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø, siger Flemming Overgaard.

Det vægter medlemmerne højest

De adspurgte i undersøgelsen havde mulighed for at prioritere de tre ting, de vægtede højest for deres trivsel.

Få hjælp hos START

Hvis man oplever mobning, krænkelser eller andre problemer på jobbet, er der hjælp at hente.

Man kan kontakte START – Samarbejdstjenesten om Arbejdsmiljø og Trivsel, der er en fælles tjeneste mellem 3F Transport og arbejdsgiverorganisationerne Dansk Industri og Dansk Erhverv.

De tilbyder forløb på arbejdspladser, hvor ledelse og ansatte i fællesskab arbejder for at sikre bedre trivsel.

Læs mere på www.START-transport.dk.

Relaterede nyheder

Ikke-kategoriseret

Skrevet 29 maj 2026
Mange ansatte i transportbranchen oplever et arbejdsliv med alt for højt tempo og stigende krav. Det viser en medlemsundersøgelse fra 3F Transport.

Nyt fra 3F Transport, Politik

Skrevet 28 maj 2026
Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport og 3F Transport er gået sammen om krav om strengere kontrol, højere kvalitet og et opgør med useriøse aktører i Flextrafik.

Nyt fra 3F Transport, Politik

Skrevet 28 maj 2026
3F Transport fremlægger fem forslag, der skal sikre trygge arbejdsforhold, fair konkurrence og bedre trafiksikkerhed varebilsbranchen.