Efter mere end 24 timers forhandlinger blev 3F Transport og AKT, der er en arbejdsgiverorganisation under Dansk Industri, torsdag eftermiddag enige om en ny overenskomst for landets 5000 rutebuschauffører.
Overenskomsten er det andet forlig på transportområdet ved disse overenskomstforhandlinger, efter Fællesoverenskomsten faldt på plads i weekenden.
Lønnen for buschaufførerne stiger mindst 3.100 kroner om måneden over de næste tre år. Timelønnen stiger mindst 2.370 kroner, og der kommer 730 kroner mere på den særlige opsparing (fritvalgskontoen).
– Jeg er glad for, at vi med aftalen her følger de samme flotte stigninger på timelønnen, særlig opsparing og pensionen, som man forhandlede hjem med gennembrudsforliget i weekenden. Vi forventer, at det kommer til at give en reallønsfremgang for chaufførerne, siger forhandlingssekretær Kim Poder.
Mulighed for en 4-dages arbejdsuge
Med overenskomstfornyelsen er der aftalt op til flere ting, der giver chaufføren ret til frihed.
Med aftalen stiger antallet af seniorfridage til 46, hvilket betyder, at man som senior får mulighed for en 4-dages arbejdsuge. Som noget nyt kan man vælge at betale fridagene selv, eller trække på sin særlige opsparing eller pensionsindbetalingen.
– Jeg håber, at mange buschauffører kan se muligheden i at få en kortere arbejdsuge ved at bruge seniorordningen. Og så håber jeg, at vi kan tiltrække flere unge til branchen ved at gøre arbejdslivet mere fleksibelt for børnefamilierne, siger Kim Poder.
Som bedsteforælder får man ret til to årlige omsorgsdage med sine børnebørn. Der indføres barns 3. sygedag og frihed til at følge nær familie på fx sygehuset.
Ny aftale om betaling af pauser
Det helt store emne ved forhandlingsbordet har været spørgsmålet om pauser. Med overenskomstfornyelsen har man aftalt at omlægge pauserne til samme model som de resterende overenskomster på transportområdet.
Det betyder, at buschaufførerne fra 1. marts 2026 ikke længere har betalte pauser. Til det får buschaufførerne en ekstra lønstigning på 4,25 procent for chauffører, der hidtil har haft 20 minutters betalt pause, svarende til en betaling på cirka 1.400 kroner mere om måneden. Chauffører, der hidtil har haft 40 minutters betalt pause, får en ekstra lønstigning på 9,9 procent, svarende til en betaling på mellem 2.800 og 3.500 kroner mere om måneden.
Det giver en samlet lønstigning på mindst 4.500 kroner eller 5.900 kroner om måneden over de næste tre år.
– Vi har sikret, at den ekstra arbejdstid honoreres fuldt ud med det ekstra løntillæg. De penge kan fx bruges til at købe seniorfridage. Det kommer også til at give chaufførerne en bedre mulighed for at arbejde på tværs af overenskomster og dermed blive ansat på fuld tid, siger Kim Poder.
Færre delevagter
Med den nye aftale bliver der åbnet nye muligheder for at arbejde på tværs af 3F Transports overenskomster. Sammen med de nye pauseregler vil det sikre buschauffører, der er ansat på deltid, bedre muligheder for at opnå fuld tid.
Samtidig giver det mulighed for, at man kan have flere forskellige typer kørsel på en dag. Formålet er, at man fremover fx kan køre en anden type kørsel i pausen på sin delevagt.
Her er de vigtigste punkter i AKT-overenskomsten:
- Timeløn: Normaltimelønnen stiger 5,00 kroner 1. marts 2025, 4,75 kroner 1. marts 2026 og 4,5 kroner 1. marts 2027.
- Frit valg: Den særlige opsparing, der sikrer hver enkelt ansat frit valg mellem pension, frihed eller udbetaling som løn, hæves fra 9 til 10 procent af lønnen per 1. marts 2026 og fra 10 til 11 procent af lønnen per 1. marts 2027. Det giver en direkte lønstigning på to procent.
- Pension: Arbejdsgivernes indbetaling til pension stiger med 1 procent per 1. maj 2025. Dermed indbetaler arbejdsgiverne fremover 11 procent, og lønmodtagerne betaler fortsat 2 procent.
- Tillæg: Tillæg for delt tjeneste stiger med 3,5% per 1. maj 2025, 3,5 procent per 1. marts 2026 og per 1. marts 2027. Alle andre genetillæg, aften/nat og søn- og helligdagsdag stiger med samme procentsatser.
- Lærlinge: Lønnen til lærlinge hæves med 4 procent per 1. maj 2025, 3,5 procent per 1. marts 2026 og 3,5 procent per 1. marts 2027.
- Pauser: Buschauffører har ikke længere betalte pauser. Per 1. marts 2026. Chauffører, der hidtil har haft 20 minutters betalt pause, får en ekstra lønstigning på 4,25 procent, svarende til en betaling på ca. 1.400 kroner mere om måneden. Chauffører, der hidtil har haft 40 minutters betalt pause, får en ekstra lønstigning på 9,9 procent, svarende til en betaling på mellem 2.800 og 3.500 kroner mere om måneden. Der afregnes særlig opsparing, feriepenge, pension mv. af beløbet.
- Fleksibilitet og frihed: Der gives nye rettigheder til at holde fri via særlig opsparing. Forældre får ret til at holde fri ved barns tredje sygedag, og bedsteforældre får ret til to børnebørns-omsorgsdage. Samtidig får ansatte ret til at holde fri til at ledsage nærtstående familie ved helbredskonsultationer og samtaler med myndigheder. (Op til to dage og ved kritisk sygdom op til fem dage.)
- Seniorordning: Seniorer får ret til en ugentlig fridag eller anden placering af op til 46 seniorfridage om året. Det er 14 dage mere end i dag. Man kan vælge at betale seniorfridagene selv eller trække på den særlige opsparing eller pensionsindbetalingen.
- Under sygdom: Beskyttelsen mod opsigelse under sygdom udvides med 14 dage til 84 dage. Som noget nyt får skolebuschauffører ret til løn under sygdom. Reservechauffører får ligeledes ret til løn under sygdom for deres planlagte vagter i driftsugen.
- Uddannelse: Der oprettes en ekstra vej til at blive faglært, der giver lønmodtageren mulighed for at blive faglært uden at være afhængig af en aftale med arbejdsgiverne. Den fælles uddannelsesfond dækker løn under svendeprøven.
- Trivsel: Der oprettes en fælles samarbejdstjeneste, der skal fremme trivsel og forebygge chikane og konflikter på arbejdspladserne. Tjenesten skal understøtte virksomhedernes arbejde med psykisk arbejdsmiljø.
- Vederlag til arbejdsmiljørepræsentanter: Arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlem af 3F Transport, modtager et årligt vederlag på 9.000 kr.
- Barsel/forældreorlov: Forældre får to ugers ekstra betaling med fuld løn under forældreorlov. Ugerne er til fri fordeling. Soloforældre kan overdrage dele af orloven med fuld løn til nærtstående familiemedlemmer, og der er mulighed for at dele barselsorloven på fuld løn mellem mere end to personer.
- Registrering af arbejdstid: Arbejdsgiver forpligtes til at gøre det lettere for chaufføren at registrere sin arbejdstid, så eventuelt overarbejde registreres og udbetales til chaufføren.