De står i døren, da jeg ankommer. Hilser og inviterer indenfor. Den første pointe er dermed allerede understreget og har gjort sin virkning.
– Man skal tage godt imod folk, siger den ene.
– Det er vigtigt, at man føler sig velkommen, siger den anden. Det er enkelt og lige til.
De to, der møder mig i døren, er Torben Klint og Bjørn Smedemark Diedrichsen. De er organisatorer i 3F TLB Aarhus. De arbejder hver dag med at organisere nye medlemmer og indsatsen virker: mere end 800 ny-organiserede er det blevet til på to år alene på transportvirksomheder.
Men lad os begynde med begyndelsen. Det første spørgsmål er, hvad de i Aarhus gør rigtigt med hvervning?
Svaret kommer prompte og med hævet stemme:
– Vi hverken hverver eller sælger. Vi organiserer. Det er vigtigt. Organisering er en selvstændig disciplin. Folk skal vælge at melde sig ind, de skal ikke overtales eller lokkes til det, siger Torben Klint.
Slår man op i ordbogen, så betyder at organisere sig, at man slutter sig sammen i en faglig eller politisk organisation, der kan varetage fælles interesser. Der er ikke noget salg eller noget med at hverve folk, som ifølge ordbogen betyder, at man ansætter med et bestemt formål eller får til at tilslutte sig en gruppe ved at lokke eller overtale vedkommende.
Det foregår lokalt
Det er hverken Torben Klint eller Bjørn Smedemark Diedrichsen, der organiserer direkte. Opgaven ligger hos de tillidsvalgte på arbejdspladserne.
– Vi tager fat i TR eller AMR, og helst når de lige er blevet valgt. Så inviterer vi dem til et møde, siger Bjørn Smedemark Diedrichsen, der er Arbejdsmiljøorganisator.
De tillidsvalgte skal trænes til at organisere kollegaerne. Det tager et par timer og kræver opfølgning af de to organisatorer.
Den måde, man griber det an på, har vist sig at være afgørende for, om man får succes. Opskriften er enkel, men et godt resultat kræver, at man følger den til punkt og prikke.
Det begynder med en samtale med kollegaen, der ikke er medlem. Anledningen kan for eksempel være, hvis det er en ny kollega. Tillidsrepræsentanten har – på de fleste overenskomster – fået ret til en samtale med nye kollegaer efter OK23.
– Nogle gange skal der en samtale mere til, inden den nye kollega melder sig ind, men i de fleste tilfælde sker det efter bare en samtale, siger Torben Klint.
Organisatorernes rolle er at supervisere de tillidsvalgte og følge op på indmeldelserne.
– Hvis færre melder sig ind end gennemsnittet, så ved vi, at den tillidsvalgte måske ikke følger den aftalte struktur for samtalen, siger Bjørn Smedemark Diedrichsen.
Ofte udarbejder de to organisatorer et talepapir sammen med den tillidsvalgte.
Samtalens struktur er afgørende
Resultaterne viser, at det er vigtigt at være struktureret i sin tilgang til organisering.
Der er tre dele: Mødet, Samtalen og Opfølgning.
Forinden skal den tillidsvalgte klædes på til opgaven. Det kræver en stærk relation mellem organisatorerne i afdelingen og de tillidsvalgte. Det er den del, som Bjørn og Torben står for.
Om Samtalen mellem TR/AMR og kollega
Redskaberne til den organiserende samtale er et talepapir, træning i at gennemføre samtalen, opfølgning og registrering. Der er seks elementer i den organiserende samtale:
- Introduktion
- Få historien
- Agitation
- Medlemskabet er løsningen
- Vaccination
- ”The Ask”
Herefter skal der løbende være en opfølgning mellem organisator og den tillidsvalgte: Hvad er det der fungerer ved samtalen? Og hvad fungerer ikke? Endvidere skal den tillidsvalgte følge op på kolleger, som ikke er blevet organiseret.
Erfaringen viser, at holder man sig til den gennemprøvede struktur, så virker organiseringen. Falder man tilbage i de traditionelle argumenter om, hvorfor fagforeninger og overenskomster er vigtige, så fejler man ofte. De nye argumenter er opbakning til den tillidsvalgte og hans/hendes arbejde på arbejdspladsen. Hvad vil man gerne forandre på den lokale arbejdsplads? Hvis man vil opbakningen til den tillidsvalgte eller lave forandring på arbejdspladsen, så kræver det medlemskab af fagforeningen.
Melder de sig ud igen?
En af udfordringerne for 3F er, at flere melder sig ud end ind.
– Vi følger op og har også idéer til fastholdelse. Faktisk er den organiserende samtale også en fastholdelse. Hvis en kollega er i tvivl om sin egen organisering, så er det de samme spørgsmål, man skal stille. Vi kan se, at de ikke melder sig ud igen, siger Torben Klint.
Helt grundlæggende kræver indsatsen, at der sættes de nødvendige ressourcer af til det, og gør man det, så virker det. Helt overordnet er der godt gang i Særlig Indsats, hvorfra TLB’s succes også udspringer.